اعطاء گواهی استاندارد نوآوری توسط فدراسیون مخترعین در ژنو سوئیس

  • خانه / Case Study / اعطاء گواهی استاندارد…

اعطاء گواهی استاندارد نوآوری توسط فدراسیون مخترعان در ژنو سوئیس

استاندارد نوآوری IFIA

بسیاری از افراد، شرکت ها، استارت‌آپ ها و مراکز رشد کسب و کار که به اکوسیستم اختراع و نوآوری در سراسر جهان علاقه مند هستند می خواهند بدانند که یک نوآوری استاندارد چه شرایطی دارد و وجه تمایز این نوآوری یا اختراع از سایر ایده ها چیست. بر این اساس، فدراسیون جهانی مخترعان (IFIA) پروژه جدیدی به عنوان پروژه اصلی خود در سال 2022 تحت عنوان استانداردِ نوآوریِ IFIA (به اختصار IIS) را با مصوبه کمیته اجرایی فدراسیون راه اندازی کرده است.
این استاندارد بر اساس چندین اصل از جمله توانایی حضور در بازار، داشتن ثبت اختراع رسمی ملی یا بین المللی، نمونه اولیه نوآوری، سازگاری با محیط زیست، داشتن تاثیر اقتصادی، مزیت رقابتی با کالا یا خدمات موجود و غیره بنا گردیده است؛ در نتیجه، داشتن IIS به سرمایه گذاران، شرکت های شخص ثالث، تولید کنندگان و استارت آپ های علاقه مند کمک می کند تا اطمینان حاصل کنند که با جامعه ای پیشرو از نوآوران روبرو هستند که ایده هایشان ویژگی های بسیار خاصی دارد. با داشتن مدرک IIS اعتباری ارزشمند برای نوآوران خلق خواهد شد. بنابراین، افراد علاقه مند به شبکه اختراع، نوآوری و سرمایه گذاری خطرپذیر، نوآوران را به راحتی تشخیص خواهند داد و با آن‌ها همکاری خواهند کرد.
فدراسیون جهانی مخترعان در این پروژه سعی بر این داشته تا نوآوری هایی که قابلیت ثبت اختراع ندارند نیز با اکوسیستم اختراعات آشنا شده و به دنیای اختراعات و نوآوری پیوند دهد. بر این اساس، در صورتی که نوآوری در زمینه ای می‌باشد که توانایی ثبت اختراع ندارد، همچنان می‌تواند برای دریافت مدرک IIS اقدام نمایند چراکه هر نوآوری ممکن است در یکی از زمینه های زیر قرار بگیرد؛

شخص (Person)

● فرآیند (Process)

●محصول (Product)

● مکان (Place)

حال اگر شما شخصی یا شرکتی هستید که در دنیای نوآوری و اختراع کار‌های مختلف و زیادی انجام داده اید، محصول یا فرآیندی نوآورانه ایجاد کرده‌اید و یا در ساختمان مکانی از ویژگی های نوآورانه استفاده کرده اید، می‌توانید برای دریافت این مدرک اقدام کنید.

مزایای دریافت استاندارد نوآوری IFIA

نوآوران پس از بررسی و دریافت تاییدیه توسط کمیته بین المللی داوران و دریافت گواهینامه مخصوص با قابلیت استعلام، می‌توانند از مزایای بسیاری بهره‌مند شوند؛ دریافت یک پروفایل اختصاصی شامل یک تصویر رسمی از نوآور، اطلاعات تماس شخص (حقیقی/حقوقی) و همچنین عکسی از نمونه اولیه نوآوری می‌باشد. علاوه بر این، این مدرک کمک می‌کند تا دارنده آن فرصت بهتری برای حضور در بازار داشته باشد. همچنین، در صورتی که نوآوری از قبل در بازار موجود باشد، دریافت این مدرک اقبال بیشتری برای عرضه محصول به بازار جهانی را در پی خواهد داشت.

دسته بندی انواع استاندارد نوآوری

مدرک استاندارد نوآوری IFIA دارای سه کلاس متفاوت می‌باشد. هر نوآوری توسط هیات داوران، ارزیابی شده و نمره ای به آن اختصاص می یابد و با توجه به امتیاز کسب شده در یکی از دسته بندی های ذیل قرار خواهد گرفت:

● در صورتی که نمرات داوری از ۲۵ الی ۴۰ باشد، استاندارد نوآوری کلاس C دریافت خواهد کرد.

● به همین شکل، اگر نمرات داوری از ۴۱ الی ۶۵ باشد، استاندارد نوآوری کلاس B دریافت خواهد کرد.

● در نهایت، استاندارد نوآوری کلاس A به نوآوری هایی تعلق می‌گیرد که نمره آن‌ها از ۶۶ الی ۱۰۰ باشد.

معیارهای لازم جهت اخذ گواهی نامه استاندارد نوآوری

  1. آیا نوآوری دارای ثبت اختراع ملی، بین المللی، EPO، USPTO، و یا PCT است؟
  2. آیا نوآوری دارای گواهینامه علمی یا صنعتی از دانشگاه مرتبط یا یکی از مراکز صنعتی تأثیرگذار در کشور خود یا در مقیاس بین المللی است؟
  3. آیا متقاضی عضو رسمی IFIA (INV) است؟
  4. آیا متقاضی توصیه نامه ای از دولت ها، بخش های خصوصی یا تولیدکنندگان در حوزه اختراع و نوآوری دارد؟
  5. آیا نوآوری سازگار با محیط زیست و حافظ منابع طبیعی است و یا از منابع بازیافتی استفاده می کند؟ این نوآوری تا چه حد باعث پیشگیری از آلودگی می شود؟
  6. آیا این نوآوری تأثیر اقتصادی مستقیم یا غیر مستقیم داشته و یا پتانسیل پیشرفت مالی و مقرون به صرفه بودن را دارد؟
  7. آیا نوآوری مدنظر مفیدتر از ایده ها یا محصولات موجود در بازار است؟ مزیت رقابتی نوآورانه آن چیست؟
  8. آیا تقاضای عمومی برای این نوآوری وجود دارد؟  آیا استفاده از این نوآوری محدود به فصول خاص است یا استفاده از آن محدود به مناطق جغرافیایی می باشد؟
  9. این نوآوری در چه مرحله ای از توسعه است؟ نمونه اولیه دارد؟ آماده ورود برای بازار است؟ تجاری سازی شده است؟ یا در حال حاضر در بازار موجود می باشد ؟
  10. آیا نوآوری طرح توجیهی اقتصادی و فنی ، مدل کسب و کار آماده یا نتیجه با آمار مشخص شده دارد؟ همچنین آیا این نوآوری منجر به کارآفرینی و ایجاد شغل برای مردم خواهد شد؟
  11. آیا درخواست کننده در جشنواره ها و نمایشگاه های اخیر IFIA در دو سال گذشته شرکت کرده است؟ چه جوایز ملی یا بین المللی دریافت کرده است؟
  12. آیا نوآوری تکنولوژی پیشرفته محسوب می شود؟ 
  13. آیا متقاضی توصیه نامه ای از دفاتر IFIA، مدیران IFIA، و یا اعضای دفتر انتقال تکنولوژی IFIA دارد؟
  14. آیا نوآوری پتانسیل تبدیل شدن به یک نوآوری خاص در مقیاس جهانی را دارد؟
  15. آیا متقاضی در بازارهای جهانی پروژه خود را ارزیابی نموده است؟ آیا برای این نوآوری شرکتی ایجاد شده است؟
  16. آیا این نوآوری چشم اندازی برای توسعه پایدار، ایمنی، نجات جان و صرفه جویی در انرژی را دارد؟
  17. بازار هدف این نوآوری در چه مقیاسی است؟ محلی، کشور، قاره، یا در سراسر جهان؟

چه کسانی میتوانند استاندارد نوآوری دریافت کنند

● اشخاص نوآور که با توانمندیشان نوآوری جدیدی را خلق نموده اند.
● تولیدکنندگان ، کارخانجات، شرکت ها، استارت آپهای نوآور که روشهای نوین ارایه می کنند.
● شرکت های دانش بنیان که محصولات جدید تولید کرده اند.
● مجموعه هایی که دارای نوآوری هستند به طور مثال بیمارستان ها، آزمایشگاهها، مراکز درمانی و تفریحی، هتل ها.  

دفتر نمایندگی فدراسیون در ج.ا.ایران تماس حاصل فرمایید

02177634174

02177639654