معاهده بین المللی ثبت اختراع PCT

  • خانه / دسته بندی نشده / معاهده بین المللی…

معاهده بین المللی ثبت اختراع PCT

PCT چیست؟

معاهده همکاری ثبت اختراع  PCT یا Patent Cooperation Treaty یک پیمان بین المللی است که بر اساس آن امکان حمایت از اختراع ثبت شده در این معاهده، در کلیه کشور های عضو تنها با ارائه یک اظهارنامه وجود دارد. به زبان ساده، مخترعی که در این معاهده اظهارنامه خود را ثبت کند، می تواند در کلیه کشورهای عضو، ثبت اختراع ملی را بر اساس همین اظهارنامه و با توجه به حق تقدم اولین افشاء آن انجام دهد.

معاهده PCT برای اولین بار در سال 1970 میلادی در واشنگتن به امضاء رسید و در سال 1978 میلادی اعضای آن به 18 کشور افزایش یافت. در حال حاضر ۱۵۳ کشور عضو این معاهده هستند و شرایط استفاده از مزایای ثبت بین المللی را برای اعضای خود فراهم می کنند. این کشور ها شامل  کلیه کشورهای توسعه یافته و تعداد زیادی از کشورهای در حال توسعه می باشند. کشور ایران نیز عضو این معاهده می باشد.

از نکات مهم در خصوص ارائه ثبت اختراع در معاهده همکاری ثبت اختراع PCT این است که مخترع می تواند اختراع خود را مستقیما به دفتر ژنو ارائه دهد و یا این که از طریق اداره ثبت اختراعات کشور خودش برای ثبت اقدام کند. چنانچه مخترع بخواهد توسط اداره ثبت کشورش تقاضای ثبت دهد، نباید بیش از 12 ماه از اظهارنامه اش در کشور مبدا گذشته باشد.

آمار ثبت اختراع در PCT 

آمار اختراعات ثبت شده در معاهده همکاری ثبت اختراع PCT هر ساله توسط سازمان جهانی مالکیت فکری WIPO منتشر می شود. این آمار اطلاعات مفیدی در خصوص تعداد اختراعات ثبت شده و برترین متقاضیان ثبت در این معاهده را ارائه می دهد.

مزایای معاهده همکاری ثبت اختراع PCT

مزایای معاهده همکاری ثبت اختراع PCT به چند بخش مختلف تقسیم می شود. در حال حاضر فقط به برخی از مزایای آن برای مخترعان اشاره می کنیم.

مزایای معاهده همکاری ثبت اختراع PCT برای مخترع:

1- افزایش مدت زمان حق تقدم به 30 ماه :
مدت زمان استفاده از امتیاز حق تقدم بر طبق کنوانسیون پاریس 12 ماه است. اما چنانچه مخترع اختراع خود را در این معاهده ثبت کند این مدت به 30 ماه افزایش می یابد. چنانچه مخترع اختراع را در کشوری ثبت کند و بعد برای PCT اقدام کند، 30 ماه از تاریخ اظهارنامه ثبت شده در آن کشور محاسبه خواهد شد. اگر مخترع مدارک اختراع خود را برای اولین بار به PCT ارائه دهد، 30 ماه از تاریخ فایلینگ در PCT محاسبه می گردد.

2- دریافت نتیجه ی جستجوی بین المللی اختراع:
مخترع حداکثر 16 ماه پس از تاریخ حق تقدم، گزارش جستجوی بین المللی را از یکی از مراکز مورد تایید PCT دریافت می کند که این گزارش به مخترع اعلام می کند که قبلا چه اختراعات مشابهی در کشورهای دیگر به ثبت رسیده و میزان تشابه این اختراعات چقدر می باشد. این گزارش برای ورود به فاز ملی می تواند به مخترعان بسیار کمک کند.

3- انتشار اختراع در پایگاه PCT:
انتشار مدارک ارائه شده به PCT پس از 18 ماه در پایگاه اطلاع رسانی Patent Scope از دیگر مزایای این معاهده برای مخترعان می باشد. این امر باعث می شود مخترع بتواند به این پایگاه استناد کند. از سوی دیگر یک کپی از تمام این مدارک به دفاتر ثبت اختراعی که در ابتدای فایلینگ انتخاب شده است ارسال می گردد.

4- عدم امکان ثبت اختراع مشابه توسط دیگران:
از آنجا که در هنگام انتشار، نسخه ای از کلیه ی مدارک ثبت اختراع به دفاتر منتخب ارسال می گردد، امکان ثبت اختراع با ادعاهای مشابه توسط افراد دیگر از بین میرود. این یکی از مهمترین مزایای معاهده همکاری ثبت اختراع PCT برای مخترعان می باشد.

5- عدم نیاز به ترجمه در فاز ملی:
چنانچه مخترع بخواهد اختراع خود را برای مثال در کشور چین ثبت کند، باید مدارک مربوطه را به زبان چینی ترجمه کند که این خود می تواند بسیار چالش برانگیز باشد چرا که امکان دارد اصطلاحات تخصصی اختراع به درستی ترجمه نشود و بررسی و حمایت کامل از اختراع ممکن نباشد. پس از ثبت اختراع خود در معاهده PCT به زبان انگلیسی، هنگام ورود به فاز ملی دیگر (در اکثر کشور ها) نیازی به ترجمه به زبان رسمی آن کشور ندارید.

6- برقراری ارتباط با شرکت ها بدون ترس از دست دادن حقوق اختراع:
اگر اختراع را فقط در ایران ثبت کنید، همیشه در برقراری ارتباط با شرکت های خارجی از کپی شدن نوآوری خود در هراس هستید. راه حل اول این است که اختراع را در دیگر کشورها هم ثبت کنید بعد وارد مذاکره شوید که این خود مستلزم هزینه ی فراوانی است. راه حل بعدی ثبت اختراع در PCT است که به شما این امکان را می دهد تا در مدت زمان 30 ماه با دیگر شرکت ها به راحتی ارتباط برقرار کنید و اطلاعات اختراع خود را بدون نگرانی برای آنها ارسال کنید. البته مشروط بر این که مدارک اختراع توسط یک فرد مجرب نوشته شده باشد که امکان دور زدن اختراع شما وجود نداشته باشد.

جهت دریافت اطلاعات بیشتر به سایت وایپو مراجعه کنید.

جستجوی بین المللی پتنت اولین اقدامی است که یک نوآور بعد از این که ایده اولیه یک محصول جدید به ذهن وی خطور کرد باید انجام دهد. اهمیت این موضوع بدان جهت است که از انجام تحقیقات تکراری جلوگیری خواهد کرد. یکی از بهترین مراجع جستجوی اختراعاتی که در کشورهای مختلف ثبت شده اند، پایگاه Patent Scope که مربوط به اختراعات ثبت شده در معاهده همکاری ثبت اختراع PCT است، می باشد. آدرس این پایگاه به شرح زیر است:

“برای دریافت اطلاعات بیشتر کلیک کنید”