نحوه ارائه طرح در نمایشگاههای بین المللی اختراعات

  • خانه / دسته بندی نشده / ارائه طرح در…

ارائه طرح در نمایشگاه

چگونه طرح خود را در نمایشگاه معرفی کنیم؟

واژه نمایشگاه از کلمه لاتین «Feira» به معنی جشن مشتق شده‌است. در روزگاران گذشته، مردم برگزاری نمایشگاه را جشن می‌دانستند که در آن ضمن برپایی مراسم و آداب خاص و پایکوبی، کالاهای خود را مبادله می‌کردند یا به فروش می‌رساندند. امروزه نمایشگاه از شکل ابتدایی گذشته‌اش بسیار فاصله گرفته‌ است و جنبه‌های تخصصي، آموزشی، کارکرد اقتصادی، بازاریابی، تبلیغات مستقیم و تبادل اطلاعات و نوآوری‌ها بسیار مهمتر جلوه می‌کند.

نمایشگاه هاي تخصصي اختراعات را می‌توان نوعي تبلیغ زنده براي مخترعان نامید كه مهمترين بخش آن ارائه تصويري روشن و مشخص در خصوص اختراع عرضه شده براي هيئت داوران و گروه هاي هدف مدنظر مي باشد.
برپايي تمامي نمايشگاه هاي بين المللي اختراعات بمنظور شكل گيري ارتباط مخترعان و نوآوران با عواملی چون تولیدکننده، توزیع‌کننده، مصرف‌کننده در یک زمان و مکان مناسب مي باشد و همچنين بررسي اختراعات ارائه شده توسط هئيت داوران متخصص در زمينه هاي علمي مختلف در اين عرصه ها و اعطاء جوايز و نشان هاي مختلف به مخترعين برتر شركت كننده از ديگر اهداف برپايي جشنواره ها و نمايشگاهاي بين المللي اختراعات مي باشد.

لازم به ذكر است اغلب کارشناسان و مراجع برگزار كننده عرصه هاي تخصصي اختراعات، نمایشگاه‌های بین‌المللی را از مهمترین ابزارهای بازاریابی تلقی می‌کنند و با ذکر دلایلی ثابت می‌کنند که بازده مستقیم شرکت در یک نمایشگاه چندین برابر هزینه‌های انجام شده برای آن است و نتایج آن نیز بسیار چشمگیر‌تر از دیگر روش‌های تبلیغی است. در نمایشگاه مخترعان فرصتی را برای دیدار حضوری با مشتریان پیدا می کنند وهمچنین فرصت‌های بیشماری برای تحقیق و بررسی اختراعات ارائه شده، دیدار با ساير مخترعين و بازديد از آخرین دستاورد‌هاي علمي در زمینه‌های گوناگون وجود دارد.
در جهان امروز، صنعت نمایشگاه در ادبیات تجارت و امور بازرگانی جایگاه و اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است. به استناد ارزیابی‌های گوناگون داخلی و خارجی می‌توان گفت حضور مخترعين و پژوهشگران در نمايشگاه هاي تخصصي اختراعات از مهمترين عوامل كسب موفقیت‌ و دست يابي به چشم انداز مورد نظر (تبديل علم به ثروت) مي باشد که طی آن مخترعان به معرفی توانمندی‌ها، اختراعت خود و رقابت با دیگر مخترعين می‌پردازند.

از طرفی و با توجه به دستاوردهایی که حضور در نمایشگاه‌ها می‌تواند برای مخترعين و پژوهشگران  داشته باشد کسب مهارت‌ها و آموزش‌های لازم درخصوص نحوه حضور در نمایشگاه‌ها یک ضرورت انکارناپذیراست. چه بسا ممکن است مخترعين بودجه سنگینی را صرف حضور در یک نمایشگاه نمایند اما پس‌از پایان نمایشگاه چندان رضایت خاطری از شرکت در نمایشگاه نداشته باشند. از عمده دلایل این امر، عدم توانایی در برقراری ارتباطات موثر با هئيت داوران، مشتریان، عدم رعایت اصول و مهارت‌های لازم جهت شركت در نمایشگاه، چگونگی حضور، نا‌ آشنایی با مقوله غرفه‌آرایی و…. مواردي است که برخي از مخترعين از آن غافل مانده‌اند.

لذا با توجه به موراد مذكور چگونگي شركت در نمايشگاه و معرفي اختراع از اهميت ويژه اي برخوردار است كه بدين منظور توجه به نكات زير كمك شاياني را بمنظور حصول نتايج مثبت براي مخترعان شركت كننده به همراه خواد داشت.

بخش اول:
اقدامات لازم قبل از حضور در نمايشگاه:
مهمترین عامل توفیق در یک نمایشگاه دارا بودن یک سیاست تبلیغاتی و از پیش تعیین شده‌است. این سیاست‌ها برای هر اختراع مي تواند متفاوت باشد.
1- طراحي و چاپ پوستر جهت نصب در غرفه
در گام نخست شما باید متنی که نشانگر مزاياي اصلی طرح تان باشد را تهیه کنید. در آماده سازی این متن بسیار دقت کنید و سعی کنید به شکلی نوشته شود که هیچ توضیح اضافه ای به خواننده ندهید و درعين حال این متن کاملا گویا باشد. البته توجه داشته باشد كه چگونگی اجرای طرح و نکات فنی آن را برای خود محفوظ نگه دارید. پوستر در سایز 100 در 70 سانتی متر به شكل عمودي طراحی شود و علاوه بر متن جهت جذاب نمودن بصري پوستر، عكس هايي از نمونه ساخته شده اختراع و يا تصاوير مرتبط با طرح و همچنين روش هاي برقراي ارتباط با شما (ايميل، تلفن، وب سايت و ….) در آن گنجانده شود.
2- تهيه كاتالوگ مربوط به اختراع و كارت ويزيت مخترع
كاتالوگ يا بروشور مي تواند به شكل هاي و ابعاد متنوعي طراحي گردد و تعداد چاپ آن را مي توان به طور ميانگين 50 تا 100 عدد در نظر گرفت و با توجه به عدم محدوديت در فضاي مورد نياز چاپي مي توان عكس ها و مطالب مد نظر و مرتبط با اختراع را به طور كامل در آن لحاظ نمود. حتماً به اين نكته توجه فرمائيد كه روش هاي برقراي ارتباط با شما (ايميل، تلفن، وب سايت و ….) به شكل دقيق در آن گنجانده شود تا دريافت كنندگان بتوانند در آينده به راحتي با شما تماس بگيرند.
3- تهيه نمونه ساخته شده اختراع و در صورت عدم امكان ساخت نمونه تهيه ماكت، فيلم و يا نمايش اختراع در قالب برنامه هاي نرم افزاري كامپيوتري
ارائه نمونه ساخته شده اختراع در نمايشگاه تاثير بسزايي جهت تصميم گيري هئيت داوران و كسب رتبه مخترعين شركت كننده خواهد داشت و همچنين به منظور بازاريابي و فروش اختراع خریداران بالقوه‌ای که از نمایشگاه بازدید می کند، در واقع این فرصت را دارند تا اختراع شما را از نزدیک ببینند، لمس کنند و مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند. یعنی کارهایی را انجام دهند که حتی با تلفن و یا اینترنت چنین امکانی را برای ايشان بوجود نمی‌آورد.
در برخي موراد به دلايل مختلف امكان ساخت نمونه اوليه اختراع وجود ندارد و يا به دليل دليل وزن و حجم زياد نمونه ساخته شده مخترع امكان حمل ونقل آن را به محل نمايشگاه ندارند. در اين موارد براي اختراعات شاخته شده حجيم تهيه فيلم كامل دستگاه ساخته شده در زمان عملكرد دستگاه توصيه مي گردد و در خصوص اختراعات ساخته نشده نمايش اختراع در قالب برنامه هاي نرم افزاري كامپيوتري و يا ساخت ماكت اختراع پيشنهاد مي شود.
4- ارتباط با مشتريان بالقوه مرتبط با اختراع خود از طريق ارسال دعوتنامه به منظور بازديد از غرفه شما در زمان برگزاري نمايشگاه
جهت دعوت اختصاصي از سرمايه گذاران و مراكز توليدي و صنعتي جهت مذاكره و معرفي اختراع خود مي بايست يك يا دو ماه قبل از تاريخ برگزاري نمايشگاه از طريق ايميل عنوان اختراع و خلاصه اي از كاربرد آن را تهيه و ضمن معرفي خود به عنوان شركت كننده در نمايشگاه، آن را به گروه هدف خود ارسال فرمائيد.
جهت به دست آوردن بانك اطلاعاتي (ايميل) گروه هدف مي بايست از طريق جستجو در پايگاه اطلاع رساني (وب سايت) مراكز توليدي و صنعتي مرتبط با اختراع خود اقدام نموده و سپس دعوتنامه خود را به تمامي آنان ارسال نمائيد.
5- تقويت زبان انگليسي
مخترعان شركت كننده مي بايست به زبان انگليسي مسلط بوده و و در صورت عدم آشنايي كافي به زبان انگليسي متن توضیحات اختراع خود را حفظ نموده و توضیح دادن آن را چندین بار تمرین کنند و همچنین خود را برای پاسخ دادن به پرسش های هئيت داوران و مراجعین آماده نمايند.

بخش دوم:
اقدامات لازم هنگام حضور در نمايشگاه:
1- چيدمان غرفه
غرفه نمایشگاهی نقش فوق العاده موثر و مهمی در جذب مخاطبان نمایشگاه دارد و اين بدان معني است كه در زمان غرفه آرايي مي بايست به طريقه چيدمان وسايل، انتخاب رنگ در طراحي ها و استفاده از المانهاي صوتي و تصويري و ……. توجه ويژه اي نمود. همچنين تميز بودن غرفه در طول مدت حضور نيز بايد مد نظر قرار گيرد.
2- با دیگران رفتار دوستانه‌ای داشته باشید.
به عنوان مثال با توجه به اینکه بازدیدکنندگان غرفه شما ایستاده‌اند، شما نیز در غرفه خود بایستید.
3- تا می‌توانید با دیگران ارتباط برقرار کنید.
هر اندازه که با افراد بیشتری ارتباط برقرار کنید، به همان اندازه امکان موفقيت شما بیشتر می‌شود.
4- جسور باشید، سعی کنید کمرو نباشید
شما در نمایشگاه شرکت کرده اید که اختراع خود را ارائه كنيد. بنابراين مي بايست به نحو احسن از اين فرصت استفاده نمائيد.
5- در هر نمایشگاه، عکس‌های متعددی از غرفه خود بگیرید.
از تمام زوایای غرفه عکس بگیرید. این‌کار باعث می‌شود که سابقه‌ای از حضور در نمایشگاه برای شما باقی بماند.
6- ارائه فرم نظرسنجی به بازدیدکنندگان
ارائه فرم نظرسنجی به بازدیدکنندگان نیز از دیگر روش‌های ارتباط و ارزیابی کار شما به ‌شمار می‌رود.
7- بدون هیچ تاملی به بازدید‌کنندگان سلام کنید
البته مجبور نیستید به تعارفات بی‌جهت و بیهوده بپردازید و عباراتی چون: « می‌توانم به شما کمک کنم؟» را بکار ببرید. وقتی با بازدیدکننده‌ای روبه‌رو می‌شوید، آرام با او دست بدهید و پس‌از معرفی خودتان درباره اختراع و فعالیت‌های خود توضیحاتی به او ارائه دهید. با این کار گفت ‌و گوی میان شما ادامه خواهد یافت و ارتباط نزدیکتری با بازدیدکننده برقرار خواهید نمود.
8-فورا بازدیدکننده غرفه خود را بشناسید
مهم‌ترین نکته‌ای که شما باید بدانید این‌است که از شغل و مسئولیت‌های بازدید‌کننده غرفه خود اطلاع حاصل نمایید. این‌کار موجب می گردد که بدانید از او چه سوالاتی را بپرسید. سئوالات شما از یک مسئول و متخصص بسیار متفاوت از سوالاتی است که از یک فرد عادی می‌پرسید و نحوه برخورد و رفتار شما نیز به همین‌گونه خواهد بود.
9-ارتباط خود را با بازدیدکنندگان بعداز پایان نمایشگاه حفظ کنید
همچنان که با بازدیدکنندگان مشغول گفت‌و‌گو درباره اختراع خود هستید، به‌طور غیر‌مستقیم از او بخواهید تا ايميل و يا تلفن تماس خود را در اختیار شما بگذارد. این‌کار موجب می‌گردد تا ارتباط خود را با او حفظ نمایید.