مراحل دریافت گذرنامه

  • خانه / دسته بندی نشده / مراحل دریافت گذرنامه

مراحل دریافت گذرنامه

مراحل دریافت گذرنامه پیچیدگی خاصی نداشته و هر شخص میتواند در صورت دارا بودن شرایط و مدارک کامل کمتر از 2 ساعت نسبت به دریافت و یا تعویض پاسپورت اقدام نماید.

مدارک لازم برای دریافت پاسپورت:

تهیه عکس 6×4 :

 نکته: عکس پاسپورتی باید برای آقایان زمینه سفید، ریش و موی سر بدون مدل باشد و پیشانی و گوش ها کاملا مشخص و بدون رتوش سنگین باشد و عکس برای خانم ها باید حجاب کامل و بدون زیوآلات و آرایش سنگین باشد.

داشتن مدارک اولیه مانند کپی و اصل شناسنامه و کارت ملی الزامی است.  برای آقایان اصل و کپی کارت پایان خدمت هوشمند و برای بانوان یکسری مدارک اختصاصی هم لازم است. خانم ها برای گرفتن پاسپورت نیاز به اجازه نامه رسمی همسردارند. خانم ها باید به دفتر خانه های اسناد رسمی بروند و یک اجازه محضری از همسر دریافت کنند.

بانوانی که همسر آنها فوت کرده، باید اصل گواهی فوت همسر یا اصل شناسنامه باطل شده همسر رو ارائه نمایند و بانوان مطلقه باید اصل طلاق نامه را ارائه کنند. لازم به ذکر است که این اجازه نامه فقط برای خانم ها نیست بلکه فرزندان زیر 18سال هم نیاز به اجازه محضری از سوی پدر یا قیم قانونی دارند.

یافتن  نزدیکترین پلیس +10:

برای پیدا کردن نشانی نزدیک ترین دفتر به شما می توانید به سایت اینترنتی epolice.ir بروید. در بخش تماس با ما، امکان جست وجوی نزدیک ترین دفتر به شما وجود دارد. باز هم تاکید می‌شود که  خانم ها برای گرفتن پاسپورت نیاز به اجازه نامه رسمی همسر دارند. آنها باید به دفتر خانه های اسناد رسمی بروند و یک اجازه محضری از همسرشان بگیرند، بانوان مقیم خارج احتیاجی به اجازه محضری همسر ندارند.

با دردست داشتن مدارک کامل و مراجعه به یکی از دفاتر پلیس ۱۰+ درخواست دریافت پاسپورت را ارائه نمایید.

پرداخت هزینه:

پرداخت مبالغ تنها از طریق دستگاه کارتخوان (POS) مستقر در دفاتر پلیس ۱۰+ میسر میباشد.
توجه : واریز از طریق اینترنت، عابربانک و فیش واریزی بانک به هیچ عنوان قابل قبول نیست.

نکات مهم در خصوص دریافت پاسپورت:

۱- بازنشستگان نیروهای نظامی که 5 سال از بازنشستگی آنها می گذرد باید اصل و کپی کارت کانون بازنشستگان را ارائه دهند.

– در مورد بازنشستگان نظامی که 5 سال تمام از بازنشستگی آنها نگذشته است ارائه نامه از حفاظت یگان مربوطه الزامی است.

– نظامیان شاغل باید نامه موافقت حفاظت یگان مربوطه را ابتدا به دبیرخانه اداره گذرنامه ارائه و پس از ثبت، به دفاتر خدمات الکترونیک انتظامی ارائه کنند.

۲- اگر گذرنامه شما دارای اعتبار است ولی مخدوش یا گم شده است، ابتدا باید به اداره گذرنامه واحد غرب تهران واقع در یافت آباد، بلوار معلم، نرسیده به چهارراه قهوه خانه مراجعه کنید و بعد به پلیس ۱۰+ مراجعه کنید.

۳- عکس دختران بالای 5 سال باید با حجاب کامل باشد.

۴- شناسنامه افراد بالای 15 سال باید عکس دار باشد.

۵- افراد زیر 15 سال باید گواهی اشتغال به تحصیل، دفتر چه بیمه یا گذرنامه عکسدار ارائه کنند.

۶- برای کودکان زیر 6 سال، والدین کودک با حضور در دفاتر باید یک قطعه عکس از کودک خود در مدارک قرار دهند.

اقدامات لازم برای تعویض و یا مفقودی پاسپورت:

– اگر گذرنامه شما دارای اعتبار است اما مخدوش یا مفقود گردیده است، ابتدا باید به یکی از ادارت گذرنامه مراجعه کنید و سپس به پلیس +10 مراجعه کنید.

اگر به هر دلیلی ممنوع الخروج شده اید برای دانستن علت و بررسی این ممنوعیت هم باید به یکی از ادارات گذرنامه تهران مراجعه کنید.

اگر گذرنامه شما اعتبارش پایان یافته و سپس مخدوش یا گم شده است، دیگر نیازی به مراجعه به اداره گذرنامه نیست و می توانید مستقیم به دفاتر پلیس +10 مراجعه کنید.

مدارک لازم جهت درخواست و یا تعویض گذرنامه دانشجویی:

مدارک مورد نیاز دانشجویان علاوه بر موارد ذکر شده، به شرح ذیل مى‌باشد :

۱- اصل ریز نمرات تحصیلی

۲- گواهی اشتغال به تحصیل 

۳- تصویر مدرک مشخص بودن وضعیت نظام وظیفه عمومى(معافیت تحصیلى، کارت پایان خدمت، کارت معافیت دائم و غیره)

نکات مهم:

حضور شخص متقاضی جهت ارائه‌ مدارک به پلیس ۱۰+ جهت اخذ پاسپورت الزامی است.

پاسپورت ها با اعتبار 5 ‌سال و غیرقابل تمدید صادر می‌شوند.

هنگام تحویل مدارک برای سفارش پاسپورت، ارائه‌ی نشانی کامل پستی ضروری است.

به‌ هیچ‌ عنوان و تحت هیچ شرایطی مدارک هویتی خود مثل گذرنامه، شناسنامه و…را در اختیار افراد ناشناس قرار ندهید چرا که در صورت وقوع هرگونه مشکل یا سو استفاده از این مدارک توسط هر شخص دیگر مسئولیت آن بر عهده شما خواهد بود.

چنانچه گذرنامه خود را برای انجام سفر در اختیار شرکت مسافربری قرار داده‌اید حتماً نسبت به اخذ رسید آن با درج زمان تحویل گذرنامه اقدام نمایید.

هنگام ورود به کشورهای دیگر دقت نمایید تا گذرنامه شما ممهور به مهر ورود شده باشد، لازم به ذکر است حتی در صورت سهل‌ انگاری پلیس مرزی، صاحب گذرنامه ازنظر مقامات، متهم به عبور غیرمجاز بوده و عواقب این امر متوجه وی خواهد بود.

در سفر برای اخذ ویزا از سپردن گذرنامه یا هرگونه مدرکی به افراد واسطه خودداری کنید. به اشخاص بدون یونیفورم و کارت شناسایی در فرودگاه‌ها، پایانه‌ها و سایر اماکن که در ظاهر به‌ قصد کمک یا کنترل مدرک به شما نزدیک می‌شوند، اعتماد نکنید و از ارائه وسایل و مدارک همراه خود به‌ خصوص «گذرنامه» پرهیز نمایید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید به درگاه خدمات الکترونیکی انتظامی از طریق لینک زیر مراجعه فرمایید.

www.epolice.ir

دیدگاهی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *