برگزاری کارگاه آموزشی و عملی نگارش اصولی مقالات علمی توسط دفتر فدراسیون بین المللی مخترعان در ج.ا ایران

  • خانه / Case Study / کارگاه آموزشی نگارش…

کارگاه آموزشی نگارش اصولی مقالات علمی توسط دفتر فدراسیون بین المللی مخترعان در ج.ا ایران

اجرای کارگاه آموزشی نگارش مقالات معتبر علمی توسط دفتر فدراسیون مخترعان در ایران

 کارگاه تخصصی، علمی و خروجی‌ محور مقاله‌نویسی توسط دفتر فدراسیون جهانی مخترعان در ایران به‌ صورت حضوری و در 48 ساعت با رویکرد چاپ در مجلات و نشریات بین‌المللی برگزار شد. در این دوره 50 مخترع حاضر از سراسر کشور، توسط پژوهشگران مراکز تحقیقاتی بیماری‌های نای و پیوند ریه پژوهشکده سل و بیماری‌های ریوی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تحت آموزش قرار گرفتند.
به گزارش روابط عمومی دفتر فدراسیون بین المللی مخترعین در ایران ، اساتید برجسته این کارگاه، سرکارخانم دکتر شادی شفقی و سرکارخانم دکتر فریبا قربانی پزشک و دانش‌آموخته‌ی دکترای تخصصی پژوهش‌محور دانشگاه شهید بهشتی و همچنین اقای مسعود شفقی مدیر برنامه ریزی استراتژیک و اجرایی فدراسیون جهانی مخترعین IFIA در ژنو سوییس، به تدریس مباحثی اعم از جستجوی ساده و پیشرفته در پایگاه‌های جستجو، شاخص‌های علم‌سنجی، نحوه نگارش مقاله بر اساس IMRaD، انتخاب مجلات مناسب، داوری همتا، نحوه پاسخ به داوری و … پرداختند.
شایان‌ ذکر است همراه با تدریس اساتید خبره ، یک جزوه آموزشی که حاوی نکات علمی و عملی که در جهت راهنمایی شرکت‌کنندگان برای نگارش گام‌به‌گام یک مقاله اصولی و علمی گردآوری و تدوین شده بود، در اختیار مخترعان کشورمان قرار گرفت.
در این دوره تمام مخترعان حاضر در کارگاه، هر جلسه به‌صورت گام‌به‌گام توسط چندین تن از مخترعانی که در سال‌های گذشته موفق به چاپ مقاله خود در مجلات معتبر بین‌المللی شده بودند، راهنمایی شدند و بخش‌های مختلف مقاله خود را کامل کرده و به سرانجام رساندند.
روابط عمومی دفتر فدراسیون بین المللی مخترعین در ایران بیان می‌کند که این دوره خروجی‌محور، با نهایی‌سازی 45 مقاله جهت ارسال به مجلات معتبر بین‌المللی به پایان رسیده و گروه‌های پژوهشی جهت به سرانجام رساندن ارسال مقالات تشکیل شده است.
در انتهای این کارگاه آقای مسعود شفقی تاکید داشتند که مجمع جهانی اقتصاد اعلام کرده است که حمایت یک کشور از مالکیت فکری، با رقابت پذیری اقتصادی آن رابطه بسیار نزدیک دارد و به عنوان یک مولفه اصلی نشان دهنده سلامت عمومی یک اقتصاد می باشد حقوق مالکیت فکری، یک مؤلفه اصلی از سلامت عمومی یک اقتصاد است .
نرخ در حال رشد استفاده از پتنت های ثبت شده در رفرانس مقالات در دنیا با آنچه در کشور عزیزمان ایران می بینیم همخوانی ندارد، لذا فارغ از اینکه جواب سوال ها ما را سرگرم کند، بد نیست گزاره ی اگر این مهم حاصل نشده ، چه باید کرد را مبنای کار خود قرار دهیم و دست به کار شویم. چرا که تولید مقاله ی معتبر از تفکر و عملکرد یک نوآور و نوآوری او (پس از تامین اهداف ثبت پتنت و قبل از افشا پیش از موعد) می تواند در ارایه ی راهکارهایی برای حرکت در بلندای کاربردسازی دانش نقش کوچک ولی موثری ایفا کند و باعث تاثیر مناسب چه در تولید ناخالص داخلی و چه در درآمد ناخالص ملی خواهند داشت.

همچنین به اطلاع می رساند این دوره آموزشی به زودی برای کلیه علاقمندان به این حوزه مجددا برگزار خواهد شد.

لذا جهت اطلاع از تاریخ و شرایط برگزاری این دوره لطفا اخبار فدراسیون را از طریق وب سایت و کانال فدراسیون به آدرس IFIANEWS@ دنبال فرمایید.