• خانه / Case Study / حسگری که کنترل…

حسگری که کنترل قلب و ریه را از روی لباس ممکن می‌کند

یک محقق ایرانی مقیم آمریکا از تولید حسگر بسیار کوچکی خبر داده که با نصب آن بر روی البسه می‌توان از وضعیت سلامت قلب و ریه‌های افراد مطلع شد.

برای بررسی وضعیت سلامت قلب می‌توان به نظم ضربان آن توجه کرد و نحوه انبساط و انقباض ریه‌ها نیز وضعیت آنها را مشخص می‌کند. یک حسگر بسیار ریز که می‌تواند بخشی از البسه روزمره باشد، با کنترل این نشانه‌ها از سلامت قلب و ریه مطلع می‌شود و در صورت وجود مشکل به فرد اطلاع می‌دهد تا هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کند.

این حسگر که توسط دکتر فرخ ایازی استاد دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر کالج جرجیا تک در آتلانتا ابداع شده، شباهت زیادی به دستگاه‌های الکتروکاردیوگرام دارد که با استفاده از برق، ضربان قلب را ثبت می‌کنند. به گفته وی قلب عملکردی مشابه با یک سیستم مکانیکی دارد و عضلات آن خون را به درون رگ‌های بدن پمپاژ می‌کنند. در این فرایند اصوات و حرکات‌هایی به وجود می آیند که با کنترل نظم آنها می‌توان از سلامت قلب مطمئن شد. همین روند در مورد ورود و خروج اکسیژن در ریه‌ها کاربرد دارد.

حسگر یادشده دارای دو لایه بسیار نازک سیلیکونی است که تنها ۲۷۰ نانومتر از همدیگر فاصله داشته و مجموع ضخامت آنها از ۰.۰۰۵ موی انسان فراتر نمی‌رود. این لایه‌های سیلیکونی مانند الکترود عمل می‌کنند و ولتاژ آنها در واکنش به اصوات و ارتعاشات مختلف بدن تغییر می‌کند. حسگر مذکور با دقت و حساسیت اصوات قلب و ریه را از اصوات خارج از بدن جدا می‌کند و سپس آنها را به داده‌های الکترونیک قابل فهم برای کاربر مبدل می‌سازد.

حسگر مذکور همچنین می‌تواند داده‌های سلامت افراد را با اطلاعات مربوط به فعالیت جسمانی اشخاص ترکیب کند و از این طریق به تصویری کامل از سلامت هر فرد دست یابد.

 

منبع: خبرگزاری مهر