• خانه / Case Study / پارچه هوشمند بدن…

پارچه هوشمند بدن را خنک یا گرم می کند

محققان چینی پارچه ای ابداع کرده اند که می تواند خود را با دمای محیط انطباق دهد و به تناسب بدن فرد را سرد یا گرم کند.

نوع جدیدی از پارچه در چین توسعه یافته که با توجه به هوا پوست بدن فرد را خنک یا گرم می کند.

محققان شکر موجود در صدف را جدا کرده و سوراخ های میکروسکوپی در پارچه می سازند که حاوی مواد شیمیایی است که انرژی گرمایی را جذب و آزاد می کند.

این روند به پارچه اجازه می دهد تا خود را با شرایط آب و هوایی انطباق دهد و فردی که لباسی از جنس این پارچه به تن می کند در میان گرمای تابستان احساس خنکی می کند.

لباس هایی که از این پارچه تولید می شوند را می توان در فضای سرپوشیده یا باز پوشید و به این ترتیب نیاز به تهویه یا گرمایش و سرمایه کاهش می یابد. در نتیجه در مصرف انرژی صرفه جویی می شود.

این درحالی است که به طور معمول پارچه های هوشمند فقط یکی از قابلیت های خنک یا گرم کنندگی را دارند و نمی توانند هر دو ویژگی را ارائه دهند.

پارچه جدید نه تنها سبک و قدرتمند است و می توان آن را به رنگ های مختلف تولید کرد، بلکه بدون هیچ منبع انرژی اضافی قادر به گرم و سرد کردن پوست است.

به گفته یکی از توسعه دهندگان این پارچه را می توان مانند نمونه های معمول برای تولید لباس استفاده کرد. پروفسور گوانگ مینگ تائو در دانشگاه علم و فناوری هواژونگ در ایالت ووهان می گوید: ما بخش داخلی ساختار را از فیبرهای نازک طراحی کردیم. می توان این فناوری را در هر گونه پارچه ای به کار برد که نیازمند مدیریت دما است مانند پارچه چادر، چتر، پرده، فرش، کفش، ملافه و غیره.

 

منبع: خبرگزاری مهر