• خانه / Case Study / نظارت بر سلامت…

نظارت بر سلامت و ردیابی تومورها براساس فناوری سایبورگ

محققان یک فناوری جدید همانند «سایبورگ» ابداع کرده‌اند که با ادغام بی‌خطر دستگاه‌های الکترونیکی با بافت انسان، سلامت افراد را بهتر کنترل کرده و تومورها را ردیابی می‌کند.

سایبورگ مخفف کلمات سایبرنتیک و ارگانیسم است، سایبورگ به عنوان یک دانش، شاخه‌ای از علم پزشکی است که به تحقیق و مطالعه بر مغز انسان می‌پردازد و هدف دستیابی به تسلط کامل بر مغز انسان دارد.

محققان دانشگاه «دلاویر» در آمریکا در جریان مطالعه ای موفق به ابداع روشی برای اتصال دستگاه های الکترونیکی به داخل بدن انسان شدند. در این روش دستگاه های الکترونیکی با استفاده از پوششی که از لحاظ مصرف انرژی، کم مصرف تر است به بافت انسان متصل می شوند.

محققان اتصال دستگاه های الکترونیک را به بافت انسان یک «چالش بزرگ» عنوان می کنند زیرا مواد مورد استفاده در این فناوری مانند طلا و سیلیکون باعث ایجاد زخم می شوند و می توانند جریان داده را مختل کنند.

محققان توضیح دادند: برای دستگاه هایی که در بافت عضله یا مغز کار گذاشته می شود، لازم است که سیگنال های الکتریکی به سمت آنها هدایت شوند تا بتوانند به درستی کار کنند اما اسکارها این فعالیت را مختل می کند.

اکنون این محققان آمریکایی پوشش های جدیدی را برای دستگاه های الکترونیکی که در بافت انسان کار گذاشته می شوند، ابداع کرده اند که با مسائل ناشی از اسکارهای ایجاد شده توسط مواد مورد استفاده در میکروالکترونیک ها مقابله می کند.

پروفسور دیوید مارتین از دانشگاه دلاویر که سرپرستی این مطالعه را برعهده داشته است، گفت: آنها ایده استفاده از این پوشش را در هنگام تلاش برای اتصال یک دستگاه به مغز بدست آوردند.

وی افزود: ما یک نمونه شیمیایی پایدار کشف کردیم که به عنوان یک پوشش ضد استاتیک برای نمایشگرهای الکترونیکی، به صورت تجاری فروخته می شد. محققان پس از آزمایش، متوجه شدند که این پلیمر – ماده ای متشکل از مولکول های بسیار بزرگ – دارای خواص لازم برای اتصال سخت افزار و بافت انسانی است.

این محقق یادآور شد: این پلیمرهای مزدوج (conjugated polymers) از نظر الکتریکی فعال هستند اما از نظر یونونی نیز فعال هستند. یون های ضد شارژ به آنها شارژ مورد نیاز را می دهد، بنابراین زمانی که آنها در حال کار کردن هستند ، هم الکترون ها و هم یون ها در حال گردش هستند.

این پلیمر که به عنوان PEDOT شناخته می شود، عملکرد دستگاه های پزشکی را در بدن بیمار کار گذاشته می شوند، به طور چشمگیری بهبود تقویت می کند.

پلیمرهای PEDOT در شماری از تحولات اخیر مورد استفاده قرار گرفته است که از جمله آنها می توان به روکشی برای آجرهای هوشمند اشاره کرد که می توانند انرژی را مانند باتری ذخیره کنند.

 

منبع: ایرنا