• خانه / Case Study / تولید ایمپلنت ساخته…

تولید ایمپلنت ساخته شده از پوست تخم مرغ سازگار با بافت جمجمه

محققان روسی با تولید ایمپلنت ساخته شده از پوسته تخم مرغ توانستند آن را برای پیوند زدن به بافت زنده استخوان‌های جمجمه مغز به کار بگیرند.

در ایمپلنت مذکور از نوعی پلیمر استفاده شده که ماده اصلی تشکیل دهنده آن پوسته تخم مرغ است. البته برای تولید این ایمپلنت از نوعی سرامیک هم بهره گرفته شده است.

مهمترین مزیت تولید ایمپلنت جدید امکان مداوای سریع جراحت‌های مغزی و تسریع در روند انجام برخی جراحی‌های مغزی حساس و ترمیم ضایعات مغزی و به خصوص شکستگی‌ها و ترک‌های جمجمه است.

استفاده از ایمپلنت برای ترمیم جراحت‌ها و شکستگی‌های جمجمه کار بسیار دشواری است و پس زده شدن آنها از سوی بافت‌های زنده جمجمه می‌تواند مشکلات جدی ایجاد کند. اما ایمپلنت جدید این مشکلات را ندارد. تا به حال برای این کار از ایمپلنت‌هایی استفاده می‌شد که ترکیبی از فلزات، پلاستیک و سرامیک را در خود داشتند.

مزیت دیگر ایمپلنت روسی آن است که نه بسیار نرم و نه بسیار خشک است و در اثر تغییر دمای محیط انعطاف و کارایی خود را از دست نمی‌دهد. تعامل این محصول با بافت‌های زنده مغز نیز امیدواری به حفظ کارکردهای عادی جمجمه را افزایش داده است.

پلمیر مورد استفاده در این ایمپلنت غیرسمی و تجزیه پذیر در محیط طبیعی است و از قابلیت شبیه سازی رشد بافت‌های استخوان‌های جمجمه برخوردار است و امید می‌رود استفاده عملی از آن در آینده نزدیک ممکن شود.

 

منبع: خبرگزاری مهر