• خانه / Case Study / ضد آفتاب فضایی…

ضد آفتاب فضایی ساخته شد

 

محققان با استفاده از ملانین نوعی ضد آفتاب فضایی برای فضانوردان ساخته اند که در برابر اشعه های خطرناک از آنها محافظت می کند.

محققان دانشگاه «نورث وسترن» با الهام از ضد آفتاب، نوعی محافظ در برابر اشعه های خطرناک برای فضانوردان ساخته اند.

آنها با ترکیب نوع جدیدی از ملانین حاوی سلنیوم نوعی ماده زیستی ساختند که «سلنوملانین»(selenomelanin) نام دارد و از بافت بدن انسان محافظت می کند.

محققان طی آزمایش در سلول هایی که حاوی این نوع ضدآفتاب بودند، پس از قرار گرفتن در معرض دوز خطرناکی از اشعه ها، نشانه هایی از ادامه چرخه طبیعی حیاتشان را طی کردند.

آزمایش های دیگر نشان داد هنگامیکه سلول ها مواد غذایی مناسب را دریافت کنند، «سلنوملانین» به طور خودکار در بدن تولید می شود و به این ترتیب فضانوردان می توانند هنگام سفر به فضا محافظی برای بدنشان تولید کنند.

«ناتان جیانشی» رهبر این تحقیق می گوید: توجه روزافزون به سفرهای فضایی و نیاز به مواد زیستی که چند کاربردی هستند و از بدن انسان دربرابر اشعه های رادیواکتیو محافظت می کنند، سبب شده تحقیقات زیادی درباره پتانسیل های ملانین انجام شود.

«وی کائو» یکی از همکاران ما در تحقیق پست دکتری خود متوجه شد ملانین حاوی سلنیوم قابلیت بهتری برای حفاظت در برابر اشعه ها دارد.

ملانین در بیشتر ارگانیسم های موجود روی زمین وجود دارد. هرچند این ماده به عنوان رنگدانه پوست و مو و چشمان مشهور است، اما از سلول ها در برابر اشعه های رادیواکتیویته نیز محافظت می کند.

 

منبع: خبرگزاری مهر