• خانه / Case Study / ساعت هوشمندی که…

ساعت هوشمندی که ادعا می‌شود بدون سوزن، قند خون را بررسی می‌کند

یک استارتاپ در نمایشگاه آنلاین CES ۲۰۲۱ ادعا کرده که موفق به ساخت نمونه اولیه یک گجت پوشیدنی جدید شده است که می‌تواند قند خون را بدون استفاده از سوزن برای آزمایش نمونه خون بررسی کند.

یک شرکت استارتاپ ژاپنی در نمایشگاه CES امسال که در حال برگزاری است، ادعا می‌کند که یکی از بزرگترین مشکلات فناوری پزشکی را حل کرده و موفق به کنترل مداوم قند خون به روشی غیرتهاجمی شده است.

این استارتاپ موسوم به “کوانتوم اوپریشن”(Quantum Operation) که در این نمایشگاه مجازی حضور دارد، می‌گوید که نمونه اولیه گجت پوشیدنی آن می‌تواند قند خون را از طریق مچ دست اندازه‌گیری کند.

به نظر می‌رسد این دستگاه که شبیه به اپل واچ است، دارای یک طیف‌سنج کوچک است که از آن برای اسکن خون و اندازه‌گیری گلوکز استفاده می‌کند.

این شرکت می‌گوید که این ساعت هوشمند همچنین قادر به خواندن سایر علائم حیاتی از جمله ضربان قلب و نوار قلب نیز هست.

این شرکت می‌گوید که راز این دستگاه در مواد طیف‌سنجی است که در ساعت و بند آن تعبیه شده است. برای استفاده از این ساعت هوشمند، فرد به سادگی باید ساعت را روشن کرده و گزینه نظارت را از منو فعال کند و پس از حدود ۲۰ ثانیه، داده‌ها نمایش داده می‌شوند.

“کوانتوم اوپریشن” می‌گوید که انتظار دارد دستگاه خود را به شرکت‌های بیمه و ارائه دهندگان خدمات بهداشتی بفروشد و همچنین یک بستر بزرگ داده برای جمع آوری و بررسی تعداد زیادی از اطلاعات تولید شده توسط بیمارانی که این دستگاه را می‌پوشند، ایجاد شود.

این دستگاه در صورت عملکرد مناسب می‌تواند یک دستگاه متحول کننده حوزه سلامت باشد، چرا که اولین دستگاهی خواهد بود که بدون نیاز به نمونه گیری از خون با سوزن و به روشی کاملا غیرتهاجمی اقدام به قرائت سطح قند خون می‌کند.

پایش غیرتهاجمی قند خون برای صنعت پزشکی و همچنین برندهای اصلی تولید کننده گجت‌های پوشیدنی بسیار مهم است. از این گذشته، به عنوان مثال تنها در آمریکا از هر ۱۰ آمریکایی یک نفر مبتلا به دیابت است و با ادامه روند بحران چاقی، این رقم احتمالاً افزایش نیز می‌یابد.

امروزه بیماران دیابتی به منظور حفظ سلامتی خود یا باید آزمایش منظم قند خون با ایجاد خراش روی انگشتان خود را انجام دهند یا از دستگاه نظارت بر قند خون کاشته شده در بدن استفاده کنند که هر دو روش‌های تهاجمی هستند.

در پنج سال گذشته شرکت‌هایی مانند “Dexcom” و “Abbott” راه‌هایی برای اتصال این دستگاه‌های نظارتی به ساعت‌های هوشمند برای سهولت ردیابی اطلاعات پیدا کرده‌اند، اما نتوانسته‌اند تهاجمی بودن این روش‌ها را کم کنند.

طبیعتاً صنعت گجت‌های پوشیدنی به دنبال راهی آسان و غیرتهاجمی برای انجام این کار بوده است، اما متأسفانه تاکنون هیچ شرکتی نتوانسته با موفقیت نسخه‌ای از این فناوری را در استاندارد تجاری نمایش دهد.

حتی در سال ۲۰۱۷ یک شرکت موسوم به “PKVitality” یک ساعت هوشمند مجهز به یک مجموعه سوزن به طول ۰.۵ میلی متر در پشت ساعت خود به نمایشگاه CES آورد که مایع میان بافتی را از پوست کاربر جمع می‌کرد و از این طریق میزان قند خون را تشخیص می‌داد. اما این ساعت نیز به سختی غیرتهاجمی محسوب می‌شد.

گفته می‌شود که شرکت اپل حتی قبل از مرگ “استیو جابز” فقید روی یک سیستم کنترل قند خون کار می‌کرده است. شایعاتی نیز در سال ۲۰۱۷ منتشر شد مبنی بر اینکه این شرکت دارای یک آزمایشگاه اختصاصی است که به دنبال روش‌هایی برای کنترل قند خون از طریق پوشیدنی‌ها است. در سال ۲۰۱۸ نیز پایگاه “AppleInsider” حق ثبت اختراعی را که شرکت اپل ثبت کرده بود، مربوط به استفاده از طیف‌سنج جذبی برای نظارت بر سطح گلوکز خون پیدا کرد.

روشی به نام “طیف‌سنجی رامان” هم در پروژه‌های دیگر نویدهایی را داده بود. در سال ۲۰۱۸ گروهی از محققان دانشگاه “میزوری” و موسسه فناوری ماساچوست(MIT) دریافتند که از یک لیزر در یک کابل فیبر نوری می‌توان برای کنترل گلوکز در هنگام فشار دادن آن بر روی مچ دست استفاده کرد. در آن زمان، محققان گفتند که این سیستم می‌تواند قرائت‌های قابل مقایسه با تست تهاجمی قند خون را ارائه دهد.

به هر حال به نظر می‌رسد که هنوز تا حصول یک نسخه تجاری از این فناوری فاصله زیادی داریم. اگر استارتاپ “کوانتوم اوپریشن” بتواند نشان دهد که در این امر موفق شده و فناوری آن به اندازه کافی دقیق است، می‌تواند بسیار هیجان انگیز باشد.

البته با توجه به اینکه نمایشگاه امسال CES کاملاً مجازی است، پذیرفتن ادعاهای خارق العاده شرکت‌ها و تایید آنها دشوار است، چرا که اگر این دستگاه در نمایشگاه حضور داشت، افراد و مسئولان نمایشگاه می‌توانستند این دستگاه را آزمایش کنند و چهره به چهره با سازندگان آن صحبت داشته باشند. همچنین لازم به ذکر است که هنوز هیچ شواهد علمی وجود ندارد که بتواند از این فناوری خاص و کاربرد آن پشتیبانی کند. ما هنوز نمی‌توانیم در مورد این فناوری قضاوت جدی کنیم، اما اگر این شرکت بتواند ادعاهای خود را اثبات کند، در یک دوره بسیار هیجان انگیز برای پوشیدنی‌ها قرار خواهیم گرفت.

 

منبع: ایسنا