• خانه / Case Study / تولید لباس فضانوردی…

تولید لباس فضانوردی مقاوم به مواد رادیواکتیو ماه

آژانس فضایی اروپا با همکاری مهندسان فرانسوی و اتریشی موفق به تولید مواد تازه‌ای برای استفاده در البسه فضایی شده که در برابر گرد و خاک رادیواکتیو کره ماه مقاوم هستند.

یکی از چالش‌های سفر به ماه آلوده بودن گرد و خاک تنها قمر زمین به مواد رادیواکتیو است. این امر باعث سوزنی شدن گرد و خاک مذکور و ایجاد حالت برندگی در آنها می‌شود. نفوذ احتمالی این مواد به درون لباس‌های فضانوردی می‌تواند به سلامت فضانوردان به طور جدی آسیب بزند.

برای حل این مشکل باید از موادی مقاوم و غیرقابل نفوذ به منظور تولید البسه فضایی استفاده شود. در زمان سفر فضاپیمای آپولو به ماه نیز این گرد و خاک فضایی نوک تیز، رادیواکتیو و دارای الکتریسیته ساکن به سرعت تجهیزات فضایی و قاب جلوی کلاه فضایی فضانوردان را مسدود می‌کرد. ماه نوردها و مریخ‌نوردهای اعزامی به فضا در سال‌های اخیر نیز با چنین مشکلاتی مواجه شده‌اند.

البته گرد و خاک فضایی بسته به سیاره محل حضور فضانوردان و تجهیزات فضایی ماهیت و کیفیت متفاوتی دارد. مهندسان فرانسوی و اتریشی می‌گویند موادی که آنها برای تولید البسه فضایی به کار می‌گیرند بر عمر مفید آنها نیز می‌افزاید.

برای افزایش دقت تولید البسه و نیز ترکیب مناسب مواد مذکور تلاش شده تا ترکیبات گرد و خاک کره ماه با استفاده از گرد و خاک نقاط آتشفشانی شبیه سازی شود. آلوده کردن البسه دارای ترکیبات جدید به این مواد نتایج مثبتی به همراه داشته و البته هنوز باید در این زمینه آزمایش‌های جدیدی انجام شود. ماهیت مواد مورد استفاده بدین منظور افشا نشده است.

 

منبع: خبرگزاری مهر