• خانه / Case Study / ابداع پوست مصنوعی…

ابداع پوست مصنوعی که به اندازه پوست انسان قوی و کشسان است

محققان موفق به ابداع پوست مصنوعی شدند که به اندازه پوست انسان قوی، کشسان و حساس است و می تواند پنج هزار بار خود را ترمیم کند.

محققان دانشگاه «ملک عبدالله» در عربستان سعودی، این پوست را با استفاده از هیدروژل و لایه ای از حسگرهای نانوسیم ایجاد کردند.

این کار به این پوست مصنوعی اجازه می دهد که در زمان کشیده شدن تا ۲۸ برابر اندازه واقعی خود کش بیاید.

این پوست می تواند به عنوان یک «نوار حسگر» متصل به هواپیما، ساختمان و مبلمان مورد استفاده قرار گیرد. از این پوست به عنوان یک پروتز، می تواند برای تشخیص و نظارت بر فشار خون نیز مورد استفاده قرار گیرد.

این محققان ادعا می کنند پوست مصنوعی که آنها ابداع کرده اند، قوی، کشسان و حساس است بطوریکه می تواند خود را تا پنج هزار بار ترمیم کند؛ آنها می گویند از این پوست می توان در ساخت پروتزهای آتی استفاده کرد.

آنها می گویند: در آینده از این پوست که به «پوست الکترونیکی» یا «e-skin» شناخته می شود می توان برای کنترل وضعیت سلامتی انسان یا در ساختار یک هواپیما استفاده کرد.

گرچه این اولین باری نیست که محققان سعی می کنند پوست انسان را «به صورت الکترونیکی» تکثیر کنند اما تلاش های قبلی با خصیصه های پوست واقعی انسان مطابقت نداشت.

این پوست الکترونیکی که نمونه اولیه آن ساخته شده است، می تواند اجسام را تا فاصله هشت اینچ حس کند، در کمتر از یک دهم ثانیه واکنش نشان دهد و بیش از پنج هزار بار خود را ترمیم کند.

دکتریچن کای نویسنده این مطالعه گفت: پوست الکترونیکی ایده آل باید بسیاری از عملکردهای طبیعی پوست انسان را از جمله حس دما و لمس – در زمان واقعی تقلید کند.

 

منبع: ایرنا