• خانه / Case Study / کوله پشتی سبکی…

کوله پشتی سبکی که برق تولید می‌کند

مهندسان فناوری به تازگی موفق به طراحی و ساخت یک کوله پشتی سبک شدند که برق تولید می‌کند.

به نقل از نیوساینس مهندسان فناوری موفق به ساخت یک کوله پشتی مجهز به کمک فنر‌هایی شدند که برق تولید کرده و حمل راحت‌تری دارد همچنین می‌تواند انرژی لازم LED‌ها و سایر دستگاه‌ها را تأمین کند.

این کیف روی ریل‌های کشویی معلق است که به آن اجازه می‌دهد تا با یک جفت طناب لاستیکی روی سیستم قرقره بالا و پایین رفته و مانند سیستم تعلیق ماشین عمل کند.

جیا چنگ از دانشگاه تسینگوای چین که نمونه اولیه آن را با همکارانش تولید کرده، می‌گوید: هنگامی که ما در حال راه رفتن هستیم، مرکز توده بدن به سمت بالا و پایین حرکت می‌کند. یک کوله پشتی معمولی با این مرکز جرم حرکت می‌کند که در نمونه فوق سیستم قرقره این حرکت را لغو کرده و سپس با استفاده از حرکت نسبی بین کیسه و بدن، با تامین یک نانو ژنراتور (TENG)، انرژی مکانیکی را به برق تبدیل می‌کند.

TENG کوله پشتی هنگام استفاده، می‌تواند ۱۴ درصد حرکت کیف را به انرژی الکتریکی تبدیل و ۱۱۸ میکرو ژول انرژی تولید کند. این تیم برای تامین انرژی دیود‌های ساطع کننده نور، از نور فلورسنت یا ساعت الکتریکی استفاده کرد.

چان هوانگ سی از دانشگاه ادینبورگ ناپیر انگلیس نیز در این باره می‌گوید: این کار بسیار جالب برای دستگاه‌های الکترونیکی بی‌قدرت و یک گام به جلو برای الکترونیک سبز است. او می‌گوید مایل است در سبک‌تر کردن سیستم، پیشرفت‌های بیشتری در بهره وری انرژی TENG مشاهده کند، زیرا نسخه فعلی آن حدود ۳ کیلوگرم است که برای استفاده گسترده بسیار سنگین است.

چنگ با هر دو هدف موافق است. او می‌گوید: نمونه اولیه در واقع کمی سنگین است، اما فکر می‌کنم ما می‌توانیم در آینده وزن را کاهش دهیم و آن را عملی‌تر کرده و حتی در زندگی واقعی از آن استفاده کنیم همچنین عملکرد چگالی نیرو را بهبود بخشیم. او امیدوار است که نسخه بعدی را به یک کیلوگرم برساند.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران