• خانه / Case Study / وانت جدید برقی…

وانت جدید برقی چینی با سقف خورشیدی جمع شونده

وانت برقی جدید یک شرکت چینی قابلیت شارژ در حین رانندگی را با سقف خورشیدی جمع شونده ارائه می‌دهد.

یک خودروساز چینی به نام “ادیسون فیوچر”(EdisonFuture) که زیرمجموعه شرکت انرژی‌های تجدیدپذیر “اس‌پی‌آی انرژی”(SPI Energy) است، اولین تصاویر از وانت برقی موسوم به “EF۱-T” خود را رونمایی کرد. این وانت پیکاپ دارای سقفی پوشیده شده از پنل‌های خورشیدی جمع‌شونده شیب‌دار است که می‌تواند در زمانی که خودرو در حال حرکت است، از طریق شارژ باتری‌ها دامنه حرکتی بیشتری به آن بدهد.

این وانت برقی دارای چهار درب و همچنین یک قسمت مخصوص حمل بار است که می‌تواند به طور کامل توسط پنل‌های خورشیدی جمع شونده پوشیده شود تا از طریق انرژی خورشیدی در حین رانندگی، بُرد بیشتری به این وانت برقی اضافه کند.

این وانت برقی شباهت‌های آشکاری به “سایبر تراک” شرکت “تسلا” دارد که به‌ طور شگفت‌انگیزی پس از اولین رونمایی، پنل خورشیدی به آن اضافه شد و تاکنون “ایلان ماسک” مدیرعامل تسلا در موارد متعددی تردید خود را نسبت به خودروهای دارای قابلیت شارژ خورشیدی ابراز کرده است.

نسخه تک موتوره و استاندارد “EF۱-T” با موتور ۴۷۰ اسب بخاری عرضه می‌شود که صفر تا صدِ آن ۶.۵ ثانیه است.

این در حالی است که مدل “پریمیوم” یک موتور اضافی دارد که آن را قادر می‌سازد تنها ظرف ۴.۵ ثانیه از سرعت صفر تا صد کیلومتر بر ساعت برسد.

همچنین نسخه سوم این وانت برقی به نام “سوپر” دارای سه موتور است که مجموعا ۸۱۶ اسب بخار قدرت دارند و به آن اجازه می‌دهند تنها در ۳.۹ ثانیه از سرعت ۰ به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد.

شرکت “ادیسون فیوچر” در یک بیانیه مطبوعاتی گفت که “EF۱-T” و همچنین نسخه ون آن به نام “EF۱-V” دارای “فناوری موزاییک خورشیدی با طراحی منحصر به فردی است که امضای بصری خیره کننده‌ای را ارائه می‌دهد و در عین حال از انرژی خورشید برای شارژ باتری‌ها استفاده می‌کند و آنها را قادر می‌سازد تا در حین حرکت به طور مداوم شارژ شوند.

عجیب اینکه این خودروساز هیچ اطلاعاتی در مورد ظرفیت باتری‌ها، دامنه حرکتی یا مشخصات شارژ خورشیدی “EF۱-T” منتشر نکرده است، اگرچه نمونه اولیه این خودروی برقی قرار است در لس آنجلس به نمایش درآید. نمایشگاه خودروی لس آنجلس در اواسط ماه نوامبر برگزار خواهد شد و بنابراین ممکن است اطلاعات بیشتری از این وانت برقی کسب کنیم.

این شرکت همچنین گفته است که پیش‌سفارش این وانت برقی را در طول همین نمایشگاه آغاز خواهد کرد.

در حالی که ما احتمالاً از خودروهایی که صرفاً با انرژی خورشیدی کار کنند، بسیار دور هستیم، اما به شکل فزاینده‌ای شاهد پیکاپ‌ها و اتومبیل‌های مجهز به پنل‌های خورشیدی هستیم که امکان افزایش دامنه حرکتی این وسایل نقلیه را فراهم می‌کنند.

به عنوان مثال خودروساز هلندی به نام “لایت یر”(Lightyear) اعلام کرده است که خودروی برقی آن به نام “لایت یر وان”(Lightyear One) می‌تواند از طریق شارژ خورشیدی ۱۲ کیلومتر برد بیشتری کسب کند.

این شرکت قصد دارد در نهایت خودروهایی را توسعه دهد که بتوانند ماه‌ها بدون نیاز به شارژ حرکت کنند.

 

منبع: ایسنا