• خانه / Case Study / نابودی باکتری‌های عامل…

نابودی باکتری‌های عامل پوسیدگی دندان با دهانشویه حساس به نور

یک استارتاپ فنلاندی موسوم به Koite Health که توسط محققان دانشگاه آلتو و بیمارستان هلسینکی راه اندازی شده است، سیستم جدیدی را طراحی کرده که با استفاده از نور، باکتری‌های عامل پوسیدگی دندان را نابود می‌کند.
برای استفاده از این سیستم که Lumoral نام دارد، ابتدا باید دهان با استفاده از مایع حساس به نور به مدت ۳۰ ثانیه شست و شو شود تا ماده حساس به نور آن روی پلاک موجود در دهان را بپوشاند. در واقع این ماده به باکتری streptococcus mutans که عامل تشکیل پلاک است، می‌چسبد و اثری روی باکتری‌های مفید موجود در دهان ندارد.
در مرحله بعد یک ابزار کوچک به منظور نوردهی و به مدت ۱۰ دقیقه بین دندان‌ها قرار می‌گیرد. پرتوهای حاصل از این ابزار توسط ماده حساس به نور جذب شده و یک واکنش زنجیره‌ای را ایجاد می‌کند که باکتری‌ها را هدف قرار می‌دهد. این دستگاه علاوه بر پرتوهای مذکور، نور آبی نیز تولید می‌کند که بر نابودسازی باکتری‌ها موثر است. در مرحله پایانی کافی است که دندان‌ها با استفاده از مسواک شسته شوند تا پلاک موجود روی آن‌ها از بین برود.
به گفته محققان، با وجود این که در حال حاضر ابزارهایی برای نابودی باکتری‌های عامل پوسیدگی دندان در آزمایشگاه‌ها و بیمارستان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، دستگاه Lumoral تنها نمونه‌ای است که قابلیت تولید دو نوع نور را داشته و می‌توان از آن در منزل نیز استفاده کرد.

 

منبع: ایرنا