• خانه / Case Study / طراحی نانوربات “دی.ان.ای”…

طراحی نانوربات “دی.ان.ای” با نرم‌افزار محققان دانشگاه اوهایو

محققان “دانشگاه ایالتی اوهایو” نرم افزار جدیدی ساخته‌اند که به آنها امکان می‌دهد نانوربات‌های دی.ان.ای را به سرعت طراحی و شبیه سازی کنند.

پیش از این ساخت چنین دستگاه‌های ریزی امری بسیار چالش برانگیز بوداما اکنون محققان می‌توانند طراحی آنها را در عرض چند دقیقه انجام دهند.

محققان همچنان به دنبال تحقق رویای علمی-تخیلی و توسعه ابزار ریزی هستند که می‌توانند وارد بدن ما شوند و به بهبودی ما کمک کنند. در آخرین پیشرفت آنها کمی به این رویا نزدیک شده‌اند.

توسعه ربات‌ها و دستگاه‌های مبتنی بر دی.ان.ای در چنین مقیاس کوچکی چالش‌های زیادی دارد. نرم افزار جدید “MagicDNA” نام دارد و هدف آن ساده سازی این روند است و به عنوان جایگزینی برای انواع نرم افزارهای قدیمی‌تر و دستی محسوب می‌شود.

“کارلوس کاسترو”(Carlos Castro) محقق این مطالعه گفت: محققان این مطالعه را چندین سال است که با ابزارهای کندتر و دستی خسته کننده انجام داده‌اند. اما اکنون نانو دستگاه‌های جدید می‌توانند این کار را در عرض چند دقیقه انجام دهند.

این نرم افزار جدید به محققان اجازه می‌دهد تا اشیا را به صورت سه بعدی طراحی کنند که این امر امکان توسعه اشیا پیچیده‌تر را آسان می‌کند. محققان همچنین می‌توانند از رویکرد طراحی “پایین به بالا” که در آن می‌توان رشته‌های جداگانه دی.ان.ای را دستکاری کرد یا از رویکرد “بالا به پایین” که در آن شکل کلی جسم طراحی شده است، استفاده کنند و سپس این نرم افزار به طور خودکار آن را با رشته‌های دی.ان.ای یا ترکیبی از هر دو روش ترکیب می‌کند.

“های جون سو”(Hai-Jun Su) یکی از محققان این مطالعه گفت: پیش از این ما می‌توانستیم دستگاه‌هایی با حدود شش جز جداگانه بسازیم و آنها را با اتصالات و لولاها متصل و سعی کنیم آنها حرکت‌های پیچیده‌ای را اجرا کنند. حال با استفاده از این نرم افزار، ساخت ربات یا سایر دستگاه‌ها با بیش از ۲۰ جز که کنترل آنها بسیار آسان‌تر است کار سختی نیست. این امر گامی عظیم در توانایی ما در طراحی دستگاه‌های نانو است.

این نرم افزار همچنین به دانشمندان اجازه می‌دهد تا نحوه حرکت دستگاه طراحی شده را شبیه سازی کنند و قبل از ساخت هرگونه نقص را برطرف کنند. تاکنون محققان برخی از طرح‌هایشان را با موفقیت در دنیای واقعی آزمایش کرده‌اند و امیدوارند که نرم افزارشان زمینه را برای توسعه ربات‌های دی.ان.ای کاربردی که می‌توانند یک پاتوژن در جریان خون را تشخیص دهند، فراهم کند.

 

منبع: ایسنا