رمزگشایی ترکیبات عرق بدن با حسگر پوشیدنی

  • خانه / Case Study / رمزگشایی ترکیبات عرق…

رمزگشایی ترکیبات عرق بدن با حسگر پوشیدنی

محققان دانشگاه برکلی در کالیفرنیا در حال ساخت یک حسگر پوشیدنی جدید هستند که به صورت بلادرنگ، میزان الکترولیت‌ها و متابولیت‌های موجود در عرق بدن را اندازه‌گیری می‌کند.

مواد تشکیل‌دهنده عرق بدن حاوی اطلاعات ارزشمندی در مورد وضعیت سلامتی است و محققان همواره به دنبال یک روش غیر تهاجمی برای تجزیه و تحلیل عرق به صورت بلادرنگ هستند.

عرق بدن علاوه بر اینکه حاوی بسیاری از نشانگرهای فیزیولوژیکی از قبیل الکترولیت‌ و متابولیت است، می‌تواند در مورد کم‌آبی بدن و خستگی نیز هشدار دهد.

محققان به این منظور در حال ساخت حسگری هستند که امکان تجزیه و تحلیل عرق بدن را فراهم می‌کند. این حسگر پوشیدنی با استفاده از یک فناوری به نام roll-to-roll processing ساخته می‌شود که به ساخت تجهیزات الکترونیکی روی ورقه‌ای از جنس پلاستیک منعطف یا وررقه آلومینیومی گفته می‌شود.

در این روش حسگرها روی ورقه‌ای از جنس پلاستیک چاپ می‌شوند.

این حسگر از لوله‌های میکروسکوپی تشکیل شده که عرق را جذب می‌کنند. از طرفی با استفاده از حسگرهای شیمیایی غلظت الکترولیت‌هایی مانند پتاسیم و سدیم و متابولیت‌هایی مانند گلوکز را تشخیص می‌دهد، علاوه بر این میزان عرق را نیز اندازه‌گیری می‌کند. این فناوری در ساخت تمام ابزار پوشیدنی کاربرد دارد.

 

منبع: ایرنا