• خانه / Case Study / ردگیری حرکات چشم…

ردگیری حرکات چشم در خواب امکان‌پذیر شد

یک گروه بین‌المللی از محققان با سرپرستی محققان دانشگاه ماساچوست امهرست، یک ماسک انعطاف پذیر ساختند که امکان ردگیری حرکات چشم شخص را در هنگام خواب فراهم می‌کند.
ردگیری حرکات چشم در هنگام خواب، امکان تشخیص ورود به فاز REM (حرکات سریع چشم) را فراهم می‌کند و به همین علت یکی از مهم‌ترین بخش‌های مطالعات خواب است.

در حال حاضر برای انجام این کار از تجهیزات حجیم و سنگینی استفاده می‌شود که برای به‌کارگیری آن‌ها نصب الکترودها و سیم‌ها روی پوست صورت شخص ضروری است. اما وجود همین تجهیزات مانع خواب راحت شخص و تکمیل صحیح چرخه خواب می‌شود.

اکنون محققان یک دستگاه پوشیدنی ساختند که مشکلات مذکور را از بین برده و امکان ردگیری حرکات چشم را با دقت بالایی فراهم می‌کند.

این ماسک انعطاف پذیر به مجموعه‌ای از تجهیزات الکترونیکی مجهز است که با استفاده از هیدروژل پلیمری و سیم‌های نقره‌ای ساخته شده‌اند و در هنگام استفاده از آن، روی پوست قرار می‌گیرند.

همچنین، این ماسک به یک حسگر فشار مجهز است که روی یکی از سرخرگ‌ها قرار می‌گیرد و ضربان قلب شخص را اندازه‌گیری می‌کند.

آزمایشات اولیه این دستگاه نشان می‌دهد الکترودهای آن بسیار پایدار هستند و پس از ۱۵ مرتبه شست‌وشو نیز به درستی کار می‌کنند.

همچنین تحت تاثیر مواد آرایشی و بهداشتی و ضایعات پوست نیز قرار نمی‌گیرند و قادرند مدت ۴۰ ساعت را بدون خشک شدن، کار کنند.

زمانی که این الکترودها خشک می‌شوند، تنها با افزودن چند قطره آب، مجددا حالت نرم و انعطاف‌پذیر خود را به دست می‌آورند.

این دستگاه با هر بار شارژ قادر است حدود ۸ ساعت کار کند و محققان امیدوارند با بهبود این فناوری بتوانند عمر باتری آن را تا سه روز افزایش دهند.

 

منبع: ایرنا