• خانه / Case Study / رایانه کوانتومی با…

رایانه کوانتومی با قیمت کمتر از ۵ هزار دلار عرضه شد

یک شرکت چینی رایانه ای کوانتومی کوچکی به قیمت ۵ هزار دلار و با قدرت پردازش ۲ کیوبیت عرضه کرده است.

«اسپین کیو» (SpinQ) استارت آپی در شنژن چین از یک رایانه کوانتومی رونمایی کرده که می‌توان آن را روی میز قرار داد و قیمت آن کمتر از ۵ هزار دلار است.

البته این فقط کسری از قیمت رایانه‌های کوانتومی قدرتمندی است که تاکنون عرضه شده‌اند. به عنوان مثال سیستم رایانه کوانتومی شرکت D-Wave در سال ۲۰۱۱ میلادی با قیمت ۱۰ میلیون دلار عرضه شد.

به هرحال این ابزار که ۱۲۱ پوند وزن دارد، نسخه کوچک شده نوعی از رایانه کوانتومی است که در مؤسسات تحقیقاتی و دانشگاه‌ها وجود دارد. رایانه مذکور می‌تواند ۲ کیوبیت اطلاعات را پردازش کند. کیوبیت واحد اطلاعات کوانتومی است.

دستگاه اسپین کیو پس از اتصال به یک رایانه معمولی می‌تواند برخی محاسبات کوانتومی اولیه را انجام دهد و به عنوان مثال می‌تواند جستجو در مخازن اطلاعاتی را با سرعت بیشتری انجام دهد.

رایانه مذکور با استفاده از روی رزونانس مغناطیسی هسته‌ای اتکا دارد. این فرایند شامل نگهداشتن مولکول‌ها در میدان‌های مغناطیسی قدرتمند و تاباندن پالس های رادیویی قدرتمندی به آنها تا وضعیت چرخش اتم‌هایشان تغییر کند.

هر پالس وضعیت جدیدی برای اتم‌ها به وجود می‌آورد. این تغییرات در چرخش اتم‌ها می‌تواند چرخش اتم‌های مجاور را نیز تغییر دهد و به آنها اجازه دهد تا عملیات‌های ریاضی را تحریک کنند.

شرکت چینی به جای استفاده از آهنرباهای ابررسانای بسیار خنک از آهنرباهای دائمی استفاده می‌کند که می‌توانند میدان‌های مغناطیسی قدرتمندی ایجاد کنند.

 

منبع: خبرگزاری مهر