• خانه / Case Study / دستگاه قابل حمل…

دستگاه قابل حمل اشعه ایکس برای کنترل شکستگی استخوان‌ها

با تولید دستگاه‌های قابل حمل اشعه ایکس دیگر برای بررسی شکستگی استخوان نیازی به مراجعه به بیمارستان نیست و می‌توان این دستگاه را به محل حضور بیمار برد.

درد و رنج ناشی از شکستگی استخوان حمل افراد آسیب دیده برای عکس برداری با دستگاه اشعه ایکس را دشوار می‌کند و لذا قابل حمل کردن این نوع دستگاه‌ها تحولی مهم محسوب می‌شود.

پژوهشگران دانشگاه اسلو در فنلاند یک دستگاه قابل حمل عکس برداری اشعه ایکس تولید کرده اند که ابعاد آن ۵۰ در ۵۰ در ۱۳۰ سانتیمتر است و نه تنها از دیگر دستگاه‌های اشعه ایکس کوچک‌تر است، بلکه به علت بهره‌مندی از یک سپر محافظ اشعه ایکس می‌توان آن را در شرایط عادی و در کنار شخص بیمار قرار داد و از آن استفاده کرد. این در حالی است که دستگاه‌های غول پیکر اشعه ایکس به علت آسیب زدن به سلامتی معمولاً در اتاق‌های مجزا نگهداری می‌شوند.

مزیت دیگر این دستگاه آن است که خود کاربر می‌تواند از آن استفاده کرده و از استخوان آسیب دیده اش عکس بگیرد. نمایشگر ویدئویی این دستگاه روند عکس برداری را برای فرد توضیح می‌دهد و وی خود می‌تواند کل فرایند را تکمیل کند و محل دقیق شکستگی را شناسایی کند.

ولتاژ عکس برداری این سیستم قابل حمل، فعلاً برای کف دست و مچ پا تنظیم شده و قرار است در آینده با اجزای دیگر بدن نیز سازگار شود. از این دستگاه می‌توان در پیست‌های اسکی، کلینیک‌های پزشکی کوچک و نقاط محروم و دورافتاده برای کنترل سریع شکستگی استفاده کرد. هزینه تولید این دستگاه نیز مناسب اعلام شده است.

 

منبع: خبرگزاری مهر