• خانه / Case Study / تولید مواد عایق…

تولید مواد عایق صدا با استفاده از قارچ

پیش از این از قارچ برای تولید چرم‌ها و مواد بسته بندی سازگار با محیط زیست استفاده شده و محققان برای نخستین بار از این ماده برای تولید مواد عایق صدا نیز استفاده کردند.

عایق‌های صوتی در حال حاضر از مواد مصنوعی یا پایه معدنی ساخته می‌شوند که هیچ یک از آنها به راحتی قابل بازیافت نبوده و فرایندهای تولید آنها نیز همیشه سازگار با محیط زیست نیستند. محققان آلمانی برای حل این مشکل از میسلیوم استفاده کرده‌اند که رشته‌های رشد کننده و رویشی در قارچ‌ها محسوب می‌شود.

میسلیوم از ساختارهای رشته‌ای مانند معروف به هیف تشکیل شده‌اند و پژوهشگران با رشد دادن این رشته‌ها در آزمایشگاه آنها را به مجموعه‌ای متشکل از کاه، الیاف چوب و مواد زائد صنعت تولید مواد غذایی افزوده‌اند. این مجموعه سپس با چاپگر سه بعدی بر روی سطوح مختلف چاپ می‌شود.

ترکیب یادشده در ادامه به رشد خود ادامه می‌دهد و یک ساختار مستحکم را شکل می‌دهد. بعد از تکمیل رشد می‌توان این ماده را در دمای بالا خشک کرد تا به طور کامل بمیرد و نتیجه حاصل شده را می‌توان برای تولید ابزار و ساختارهای عایق صوتی مورد استفاده قرار داد.

سازگاری با محیط زیست، تجزیه پذیری و امکان استفاده در شرایط و محیط‌های مختلف مزیت این ماده است و البته برای بهینه سازی و تجاری کردن آن باید بررسی‌های بیشتری صورت بگیرد.

 

منبع: خبرگزاری مهر