• خانه / Case Study / توسعه یک آزمایش…

توسعه یک آزمایش مولکولی برای تشخیص سریع کووید-۱۹

محققان “دانشگاه ایلینوی در اربانا-شمپین” آمریکا در مطالعه اخیرشان نمونه اولیه آزمایش مولکولی سریع کووید-۱۹ را ارائه داده‌اند. آنها همچنین ابزاری قابل حمل برای خواندن نتایج آزمایش توسط گوشی هوشمند در ۳۰ دقیقه ایجاد کرده‌اند.

در آزمایشها معمول برای کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲، نمونه‌هایی از سواب گلو و بینی بیمار جمع آوری می‌شود و آنها را در ماده‌ای به نام رسانه حمل و نقل ویروسی(viral transport media) قرار داده و به آزمایشگاه برای انجام آزمایش چند مرحله‌ای استخراج، جداسازی و تکثیر آر.ان.ای ارسال می‌شود. این فرایند تکثیر آر.ان.ای”RT-PCR” نامیده می‌شود و به چندین دوره نوسان دما، تجهیزات ویژه نیاز دارد و تنها افراد متخصص قادر به انجام این کار هستند. بر خلاف آن، در این آزمایش جدید یک فرایند ساده‌تر برای تجزیه و تحلیل رسانه حمل و نقل ویروسی به نام” لمپ”(LAMP) توسعه داده شده است که مراحل استخراج و تصفیه آر.ان.ای را دور می‌زند.

“آنوروپ گانگولی”(Anurup Ganguli) نویسنده ارشد این مطالعه گفت: آزمایش لمپ در دمای ۶۵ درجه سانتیگراد انجام می‌شود، بنابراین کنترل آن بسیار آسان است. همچنین، عملکرد لمپ به خصوص هنگامی که در نمونه آزمایش آلودگی وجود دارد از پی.سی.آر بهتر است. به طور خلاصه ما می‌توانیم نمونه را گرم کنیم، ویروس را بشکنیم و توالی ژنتیکی را که به طور خاص کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ را شناسایی می‌کند، مشخص کنیم.

دانشمندان طی این مطالعه روش لمپ را با پی.سی.آر مورد مقایسه قرار دادند. آنها دریافتند که نتایج آزمایش لمپ با نتایج آزمایش پی.سی.آر مطابقت دارد و حساسیت هر دو بالا است.

آنها سپس نمونه‌های جمع آوری شده توسط روش لمپ را روی یک کارتریج کوچک میکروسیالی چاپ شده توسط فناوری چاپ سه بعدی با دو شکاف ورودی برای سرنگ قرار دادند: یکی از شکاف‌ها برای رسانه‌های حمل و نقل ویروسی حاوی نمونه و دیگری برای مواد شیمیایی لمپ بود. به محض ترکیب این دو، آنها در داخل کارتریج واکنش نشان دادند.

“بیل کینگ”(Bill King) استاد مهندسی مکانیک گفت: ما از مواد افزودنی مدرن و پیشرفته برای ساخت این کارتریج‌ها استفاده کردیم. کل کار را می‌توان به سرعت انجام داد تا صدها هزار آزمایش انجام شود. کارتریج را می‌توان در یک وسیله قابل حمل دستی مجهز به محفظه گرم کننده که می‌تواند کارتریج را تا دمای ۶۵ درجه سانتیگراد گرم کند، تعبیه کرد.

 

منبع: ایسنا