• خانه / Case Study / تلاش برای تعبیه…

تلاش برای تعبیه حسگرهای تشخیص کرونا در گوشی‌های هوشمند

شرکت “جنرال الکتریک”(GE) در تلاش است تا حسگرهای تشخیص ویروس کووید-۱۹ را در تلفن‌های هوشمند جای دهد تا کاربران به وسیله آن بتوانند به راحتی ذرات ویروس کرونا را روی سطوح شناسایی کنند.

تلفن‌های همراه هوشمند با فراهم کردن امکان پیوستن به سیستم‌های آزمایش و ردیابی کروناویروس در کشورهایی مانند کره جنوبی و تایوان به مهار شیوع این ویروس مهلک کمک کرده‌اند و در مبارزه با بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

اکنون دانشمندان می‌خواهند در بهره‌گیری مجدد از این ابزار فوق العاده در زندگی‌های ما، این تلفن‌های هوشمند را برای شناسایی ذرات ویروس کرونا در سطوح به عنوان یک خط دفاعی دیگر در برابر این بیماری همه‌گیر در کنار درمان‌های قوی‌تر مانند واکسن‌ها و داروهای ضد ویروسی مورد استفاده قرار دهند.

کمک مالی موسسه ملی بهداشت به محققان شرکت “جنرال الکتریک” در جهت تولید حسگرهای کوچک قابل تعبیه در در تلفن‌های همراه که می‌توانند وجود نانو ذرات ویروس کووید-۱۹ را روی سطوح تشخیص دهند، اعطا شده است.

تیم مسئول توسعه این فناوری مینیاتوری ادعا می‌کند که این حسگرها دارای همان قابلیت‌های تشخیصی ابزار تحلیلی موجود در آزمایشگاه‌ها خواهند بود. آنها پس از یک دهه آزمایش ادعا می‌کنند که می‌توانند این فناوری کوچک را برای جداسازی ذرات ویروس بدون تداخل با عناصر دیگر تنظیم کنند.

“رادیسلاو پوتیرایلو” سرپرست این تیم گفت: حسگرهای ما به نوعی شبیه سگ‌های با قدرت بویایی فوق العاده هستند. ما به آنها آموزش می‌دهیم تا چیز خاصی را تشخیص دهند و آنها می‌توانند این کار را بدون اینکه حواس‌شان پرت شود، به خوبی انجام دهند.

این تیم با دریافت کمک مالی مذکور، در حال حاضر دو سال آینده را صرف اصلاح حسگر به اندازه سر انگشت خود خواهد کرد و امیدوار به تعبیه آن در دستگاه‌های هوشمند از تلفن‌های همراه گرفته تا ساعت‌های هوشمند و وسایل دیگر در آینده خواهند بود.

اگرچه هیچ تضمینی وجود ندارد که این فناوری وارد گوشی‌های آیفون و اندرویدی شود، اما تصور اینکه چگونه این فناوری می‌تواند به عنوان یک لایه اضافی محافظت در برابر ویروس‌های مرگبار از ما محافظت کند، خوشایند است.

امید است که روزی همه ما بتوانیم از تلفن‌های همراه خود برای جستجوی ویروس کووید-۱۹ یا آنفلوانزا در فرودگاه‌ها، فروشگاه‌ها، دستگاه‌های خودپرداز و حتی خانه استفاده کنیم.

 

منبع: ایسنا