• خانه / Case Study / تشخیص تومورهای سرطانی…

تشخیص تومورهای سرطانی با کمک یک کاوشگر کوچک

پژوهشگران انگلیسی، کاوشگر کوچکی ابداع کرده‌اند که می‌تواند به پزشکان در تشخیص تومورهای سرطانی کمک کند.

پژوهشگران “دانشگاه ناتینگهام” (University of Nottingham) انگلستان، نخستین نمونه از یک حسگر مخصوص تصویربرداری را ابداع کرده‌اند که در بدن انسان به کار گرفته می‌شود تا نقشه‌های سه‌بعدی از ساختارهای سلولی ارائه دهد. این حسگر، لیزر و امواج صوتی را در یک فیبر نوری به ضخامت موی انسان ادغام می‌کند و می‌توان از آن به همراه آندوسکوپ‌های استاندارد استفاده کرد تا ناهنجاری‌ها در سلول‌های مبتلا به سرطان نشان داده شوند.

این حسگر که نخستین کاوشگر مبتنی بر فیبر نوری به شمار می‌رود، یک راه حل بالینی برای برخی از کاستی‌هایی است که در تصویربرداری سلولی وجود دارند. این کار در حال حاضر نیازمند ابزارهای علمی پیچیده در آزمایشگاه‌های پژوهشی است و اغلب برچسب‌های فلورسنت را شامل می‌شود که با مواد شیمیایی ساخته شده‌اند و در دوزهای بالا می‌توانند خطری برای سلول‌های انسانی به شمار بروند.

دکتر “سالواتور لا کاورا” (Salvatore La Cavera)، از پژوهشگران این پروژه گفت: روش‌هایی که میزان سفتی تومور را اندازه‌گیری می‌کنند، با میکروسکوپ‌های آزمایشگاهی محقق شده‌اند اما این ابزارهای قدرتمند، سنگین و دست و پاگیر هستند و به راحتی با شرایط بیمار سازگار نمی‌شوند. این فناوری جدید می‌تواند چنین مشکلاتی را پشت سر بگذارد.

این گروه پژوهشی، ابزار جدید خود را به روشی تشبیه می‌کنند که پزشکان به کمک آن می‌توانند ناهنجاری‌ها و سفتی‌های زیر پوست را احساس کنند که می‌تواند نشان‌دهنده سرطان باشد. این فناوری می‌تواند یک نقشه سه‌بعدی تولید کند که سفتی و ویژگی‌های مکانی ساختارهای مورد نظر را در مقیاس نانو با جزئیات مشابه تصاویر میکروسکوپی و حتی بیشتر از آن می‌دهد.

به گفته پژوهشگران، این حسگر را می‌توان در یک فیبر نوری مورد استفاده در آندوسکوپ‌های معمولی قرار داد. آندوسکوپ‌ها، از لوله‌های باریکی مجهز به لامپ و دوربین تشکیل شده‌اند که می‌توان آنها را برای جستجوی نشانه‌های بیماری در بدن قرار داد. پژوهشگران امیدوارند که ترکیب آندوسکوپ‌ها با کاوشگر جدید آنها، به ارائه امکانات جدیدی در حوزه تشخیص بالینی کمک کند.

این گروه پژوهشی، اکنون در حال بررسی ظرفیت فناوری خود در تصویربرداری از بافت و سلول هستند.

 

منبع: ایسنا