• خانه / Case Study / تامین انرژی دستگاه‌های…

تامین انرژی دستگاه‌های الکتریکی پوشیدنی با عرق انسان

محققان نوار فوق جاذبی ابداع کردند که می‌تواند عرق انسان را به برق تبدیل و انرژی دستگاه‌های الکترونیکی پوشیدنی را از جمله ساعت و ردیاب‌های تناسب اندام تامین کند.
این نوار فوق جاذب آب که توسط محققان دانشگاه ملی سنگاپور(NUS)، ابداع شده است همچنین می تواند با تبخیر عرق از روی پوست انسان باعث خنک شدن افراد هنگام ورزش کردن شود.

محققان می گویند از این نوار می توان در پارچه ها و یا به عنوان یک کف پوش جدید در کفش استفاده کرد.

این نوار فوق جاذب با تبدیل رطوبت به برق همچنین می تواند انرژی دستگاه های پوشیدنی برقی را تأمین کند.

برای این کار محققان با کمک هشت سلول، دستگاه پوشیدنی جدیدی برای برداشت انرژی درست کردند؛ هر کدام از این سلول ها پس از جذب رطوبت می توانند نیم ولت انرژی تولید کنند که این برای تامین انرژی یک لامپ ال. ایی. دی کافی است.

با این حال این فناوری اکنون در مرحله اثبات مفهوم قرار دارد و محققان معتقدند زمانی که کاملا توسعه یابد، می توان از آن برای تامین انرژی ردیاب های بدن سازی ، ساعت ها یا سایر فناوری های پوشیدنی در آینده استفاده کرد.

این نوار جدید که مشروح کامل آن در مجله Nano Energy گزارش شده و در مراحل اولیه آزمایش بسر می برد، دارای وصله ای است که می تواند عرق زیر بغل را جذب کرده و مانع رسیدن آن به لباس شود.

تان سوی چینگ که ریاست محققان را بر عهده دارد، توضیح داد: زمانی که آب از سطح پوست تبخیر می شود، دمای پوست بدن کاهش می یابد و انسان احساس خنک شدن می کند. در این نوآوری جدید، یک نوار ابداع کرده ایم که در تبخیر عرق از روی پوست انسان و سپس جذب رطوبت عرق بسیار موثر است.

وی ادامه داد: اجزای اصلی سازنده این نوار جدید و نازک، ٢ ماده شیمیایی مرطوب کننده – «کلرید کبالت» و «اتانولامین» هستند. این نوار علاوه بر این که به شدت جاذب رطوبت است، در معرض نور خورشید می تواند به سرعت آبی را که جذب کرده است، آزاد کند. همچنین می تواند بیش از ۱۰۰ بار «بازسازی» شده و مورد استفاده مجدد قرار گیرد.

این در حالی است که مواد متعارف از توانایی کمی برای جذب آب برخوردارند که باعث می شود برای جذب رطوبت ناشی از تبخیر عرق انسان مناسب نباشند. در مقایسه قدرت جذب رطوبت نوار جاذب رطوبت ابداعی محققان دانشگاه ملی سنگاپور، ۱۵ برابر بیشتر است و این کار را شش برابر سریع تر از مواد متعارف انجام می دهند.

این نوار ابداعی همچنین هنگام جذب رطوبت از رنگ آبی به بنفش و در نهایت به صورتی تغییر رنگ می دهد که از این ویژگی می توان به عنوان شاخصی برای میزان جذب رطوبت استفاده کرد.

 

منبع: ایرنا