• خانه / Case Study / این ربات خودران…

این ربات خودران زباله‌های هسته‌ای زیر آب را تمیز می‌کند

یک ربات خودران موسوم به “A212” قادر است زباله‌های هسته‌ای زیر آب را جمع‌آوری کند و نیاز به اعزام انسان به محیط‌های خطرناک اینچنینی را برطرف سازد.

ربات‌های خودران امروزی در همه چیز از جنگ گرفته تا چیدن میوه‌ها به انسان‌ها کمک می‌کنند. اکنون یک ربات خودران جدید ساخته شده است که یک هدف بسیار مفید دارد و آن، تمیز کردن زباله‌های هسته‌ای در زیر آب است.

این ربات موسوم به “A2I2” نتیجه همکاری گسترده در انگلیس به رهبری شرکت “Rovco” با همکاری مرکز ملی اقیانوس شناسی(NOC)، دانشگاه منچستر و چند نهاد دیگر است.

ربات “A212” توانایی‌های خود را در محیط‌های خطرناک در مخزن 1.2 میلیون لیتری “فورث”(Forth) در مری‌پورت به نمایش گذاشت.

“گری کراس” مهندس ارشد رباتیک در “Rovco” گفت: همه چالش این پروژه خاص حذف انسان از محیط‌های خطرناک بود. یکی از موارد مهم، افزایش فاصله بین اپراتورها و محیطی است که آنها در آن کار می‌کنند و ساده‌ترین راه برای این کار ساختن یک وسیله نقلیه قابل کنترل و هدایت از راه دور است.

ربات “A212” از یک سیستم معروف به “SubSlam” استفاده می‌کند تا تصاویر سه‌بعدی را از مواد درون حوضچه به صورت زنده پخش کند. اپراتورها بدین واسطه می‌توانند سریع تصمیم بگیرند که با این مواد چه کنند.

این ربات به ویژه در شرایطی که مواد هسته‌ای در معرض خطر برخورد با یکدیگر قرار می‌گیرند، مفید واقع می‌شود.

این پروژه با چالش‌های مختلفی همراه بود. با افزایش فاصله بین اپراتور و ربات، تأخیر در برقراری ارتباط نیز افزایش می‌یابد و کارکردن را بسیار دشوار می‌کند. “کراس” در این رابطه می‌گوید: بنابراین فناوری‌هایی نظیر سیستم درک پیشرفته و قابلیت‌های نقشه‌برداری ما را قادر می‌سازد تا از فناوری خودکار برای تأمین سیستم‌های مناسب برای اپراتورهایی که هنوز هم می‌توانند به روشی ایمن درون حوضچه کنترل داشته باشند، استفاده کنیم.

ربات “A212” همچنین مجهز به سیستم‌های جلوگیری از برخورد برای مقابله با برخورد با هر آنچه که سر راهش قرار می‌گیرد، است.

سازندگان می‌گویند اگر همه چیز خوب پیش برود، ممکن است روزی این ربات بتواند همه اپراتورهای انسانی را از محیط‌های هسته‌ای خطرناک خارج کند.

 

منبع: ایسنا