• خانه / Case Study / انتقال انرژی خورشیدی…

انتقال انرژی خورشیدی به زمین با امواج میکروویو

نیروی هوایی ارتش آمریکا قصد دارد با انجام آزمایشی امکان انتقال پرتوهای انرژی خورشیدی را از فضا به زمین با استفاده از امواج میکروویو بررسی کند.

برای این کار ابزاری توسط آزمایشگاه تحقیقاتی نیروی دریایی ارتش آمریکا موسوم به PRAM ساخته شده و به خارج از جو زمین منتقل شده است.

انتقال پرتوهای خورشیدی از فضا به زمین ایده تازه ای نیست و به طور جدی از دهه ۵۰ میلادی مطرح شده است. اما PRAM کاربردهای گسترده‌ای دارد و مبتنی بر طراحی صفحات خورشیدی پیشرفته‌ای است که برای ذخیره سازی و انتقال انرژی خورشیدی به زمین با مشکلاتی مانند تاریک شدن هوا، وقوع توفان و گرد و غبار، تغییر زاویه تابش نور خورشید و کم شدن قابلیت دریافت و ذخیره سازی انرژی خورشید مواجه نیستند.

از سوی دیگر باید توجه داشت که نور خورشید بعد از گذر از جو زمین فیلتر شده و بسیاری از قابلیت‌ها و توانمندی‌های خود را از دست می‌دهد. لذا دریافت و ذخیره سازی نور خورشید در فضا و انتقال آن به زمین به صورت فیلتر نشده و ۲۴ ساعته برای تولید برق مزایای زیادی خواهد داشت.

PRAM دارای یک ماژول ۳۰ سانتیمتر مربعی از صفحات خورشیدی و سیستم انتقال امواج میکروویو است که با انجام آزمایشاتی طی ماه‌های آینده کارآیی آن به منظور دریافت، ذخیره سازی و انتقال انرژی خورشیدی مشخص خواهد شد. از این طریق می‌توان برای تأمین مطمئن برق پایگاه‌های نظامی، شهرها و روستاهای دورافتاده و نیز مناطق فاجعه زده پس از وقوع بحران‌های طبیعی استفاده کرد.

 

منبع: خبرگزاری مهر