• خانه / Case Study / افراد نابینا هم…

افراد نابینا هم می‌توانند مدل‌سازی سه‌بعدی را انجام دهند

پژوهشگران “دانشگاه استنفورد”، فناوری جدیدی ابداع کرده‌اند که می‌تواند امکان مدل‌سازی سه‌بعدی را برای افراد نابینا فراهم کند.

پژوهشگران، یک صفحه نمایش لمسی ابداع کرده‌اند تا امکان دستیابی افراد نابینا و یا مبتلا به نقص بینایی را با طراحی‌های چاپ سه‌بعدی فراهم کنند.

مهندسان “دانشگاه استنفورد”(Stanford University)، با اعضای انجمن نابینایان همکاری کرده‌اند و یک صفحه نمایش لمسی ارائه‌ داده‌اند که هندسه مشابه اجسام چاپ سه‌بعدی طراحی شده با رایانه را دارد.

ابداع یک جسم سه‌بعدی با کمک نرم‌افزار رایانه‌ای، معمولا نخستین مرحله تولید فیزیکی آن به شمار می‌رود و برای افراد نابینا و یا مبتلا به نقص بینایی، دشوار است. حتی نرم‌افزارهای مدل‌سازی سه‌بعدی که روش‌هایی دست‌یافتنی‌تر برای طراحی دارند نیز باید یک نسخه فیزیکی داشته باشند تا افراد نابینا بتوانند با لمس و یا گوش دادن به آن بتوانند کار خود را ارزیابی کنند.

“الکسا سو”(Alexa Siu)، دانشجوی مهندسی مکانیک دانشگاه استنفورد گفت: ابزار طراحی، به کاربران این قدرت را می‌دهند تا طراحی‌های خود را ارائه دهند اما محدودیت‌هایی در مورد شرکت‌کنندگان دارند. هدف این پروژه، کمک کردن به کاربران نابینا در طراحی مستقل و بدون تکیه کردن به واسطه است زیرا تکیه کردن به واسطه‌ها، خلاقیت، پایداری و کارآیی را کاهش می‌دهد.

این پژوهش، بخشی از تلاش‌های بی‌شماری است که برای کمک به تعامل افراد نابینا با رایانه صورت می‌گیرند و هدف آن، ارائه روش‌های جدیدی برای توضیح اطلاعات سه‌بعدی است.

اگرچه فناوری ارائه شده توسط دانشگاه استنفورد فقط یک نمونه ابتدایی است اما آنها امیدوار هستند که به زودی، یک نسخه ارزان‌تر و بزرگ‌تر را ارائه دهند که بتواند اشیا را با جزئیات بیشتر تولید کند.

این سیستم، با کمک افرادی طراحی شده که خود نابینا و یا مبتلا به نقص بینایی هستند تا بتوانند نیازهای کاربران نابینا را درک و برآورده کنند. این سیستم می‌تواند مدل سه‌بعدی یک جسم را بچرخاند، آن را بزرگنمایی کند و در بخش‌های جداگانه نشان دهد. کاربران می‌توانند شکل مورد نظر را با کمک انگشتان خود احساس کنند و اطلاعات بیشتری در مورد آن به دست بیاورند.

پژوهشگران، این سیستم جدید را روی پنج شرکت‌کننده نابینا و کم‌بینا آزمایش کردند و بازخوردهای مثبت و موفقیت‌آمیزی به دست آوردند.

“جاشوا میل”(Joshua Miele)، دانشمند و طراح که خود نیز نابینا است، گفت: این فناوری می‌تواند امکان دسترسی به فناوری چاپ سه‌بعدی و قرار گرفتن در این محیط را علاوه بر افراد بینا، برای افراد نابینا نیز فراهم کند.

 

منبع: ایسنا