• خانه / Case Study / ابداع یک دستگاه…

ابداع یک دستگاه ژنراتور که هم زیر آب و هم در خشکی کار می‌کند

پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدید خود، نمونه‌ای از یک دستگاه کسب انرژی را ابداع کرده‌اند که هم زیر آب و هم در خشکی کارآیی دارد.

اگرچه در حال حاضر دستگاه‌هایی وجود دارند که به واسطه حرکت، الکتریسیته تولید می‌کنند اما بیشتر آنها تنها در آب و هوای خشک کارآیی دارند. مدل جدیدی از این دستگاه‌ها ابداع شده است که زیر آب نیز کار می‌کند و شاید بتوان از آن در تجهیزات زیر آب، ایمپلنت‌ها و ابزار پوشیدنی که همیشه در معرض تماس با عرق بدن قرار دارند، استفاده کرد.

این دستگاه آزمایشی کسب انرژی که توسط پژوهشگران “دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی”(NCSU) ابداع شده است، یک هسته آلیاژ فلز مایع متشکل از “گالیوم”(Gallium) و “ایندیوم”(Indium) را در بر دارد که در میان یک نوار کشش‌پذیر و قابل انعطاف از هیدروژل قرار گرفته است.

این هیدروژل‌ مانند سایر هیدروژل‌ها، شکل پلیمری را دارد که با آب پر شده است. این آب دارای یون‌هایی است که نمک‌های محلول هستند. این یون‌ها به صورت طبیعی به سطح فلز مایع جذب می‌شوند و به ایجاد بار الکتریکی در آن می‌انجامند.

هنگامی که سطح فلز منبسط می‌شود، ظرفیت آن نیز افزایش می‌یابد و جریان الکتریکی تولید می‌کند. این جریان به یک سیم الکتریکی منتقل می‌شود که به دستگاه متصل شده و امکان استفاده از برق یا ذخیره آن را فراهم می‌کند.

در بررسی‌های آزمایشگاهی که تاکنون انجام شده‌اند، تغییر شکل دستگاه حتی تا چند میلی‌متر، می‌تواند تراکم قدرت حدود ۰/۵ میلی‌وات در متر مربع را به همراه داشته باشد که براساس گزارش‌ها، با چندین گروه مشهور از فناوری‌های کسب انرژی، قابل مقایسه است. این نمونه جدید برخلاف سایر نمونه‌های کسب انرژی، می‌تواند هنگامی که به طور کامل در آب غوطه‌ور شده یا در سایر شرایط مرطوب نیز کار کند.

پژوهشگران با در نظر گرفتن این قابلیت اضافه، در حال بررسی استفاده از این دستگاه در کاربردهایی مانند تجهیزات پوشیدنی پزشکی یا ورزشی، حسگرهای زیر آب و سیستم‌های کسب انرژی از موج دریا هستند.

 

منبع: ایسنا