• خانه / Case Study / ابداع فناوری پوشیدنی…

ابداع فناوری پوشیدنی با قابلیت پیش‌بینی حملات صرع

پژوهشگران موفق به ابداع یک فناوری پوشیدنی جدید شدند که با کنترل فعالیت امواج مغز، شانس وقوع حملات صرع را پیش‌بینی‌ می‌کند.

برای مبتلایان به صرع، ترس از حملات ناگهانی و پیش‌بینی نشده می‌تواند عامل بازدارنده‌ای برای حضور در اجتماع باشد. شرکت فناوری پزشکی اپیتل (Epitel) برای رفع این نگرانی، یک دستگاه الکتروانسفالوگراف (EEG) پوشیدنی جدید طراحی کرده است که با کنترل فعالیت امواج مغز به پیش‌بینی وقوع حملات صرعی کمک می‌کند. این دستگاه که اپیلوگ (Epilog) نام دارد با استفاده از فناوری یادگیری ماشینی با گوشی هوشمند کاربر جفت شده و از هوش مصنوعی برای پیش‌بینی زمان احتمالی وقوع حمله استفاده می‌کند. این دستگاه به گونه‌ای طراحی شده تا با فراهم کردن پیش‌بینی‌های ساعت به ساعت به بیماران مبتلا به صرع کمک کند تا با اطمینان خاطر کامل برای روز خود برنامه‌ریزی کنند.

مارک لهیم‌کول (Mark Lehmkuhle) مدیرعامل و مدیر ارشد فناوری شرکت اپیتل می‌گوید، «متخصصین مغز و اعصاب سال‌هاست که تصمیمات خود را در مورد بیماران براساس ثبت دستی حملات صرعی می‌گیرند که روشی قدیمی و نه چندان دقیق است. ما به دنبال ابداع یک سیستم کنترل تشنج بودیم که به سرچشمه مشکل یعنی امواج مغزی رجوع می‌کند. دستگاه‌ الکتروانسفالوگراف رایج بدترکیب است و نمی‌توان برای مدتی طولانی در خارج از بیمارستان از آن استفاده کرد. این دستگاه برای تشخیص اختلالات تشنجی ساخته شده و برای ردگیری طولانی مدت حملات کاربرد ندارد. ما آن را با یک دستگاه کوچک و پوشیدنی جایگزین کردیم. »

حمله صرعی به عنوان نشانه یا عاملی تعریف می‌شود که بر اثر فعالیت الکتریکی غیرعادی مغز به وجود می‌آید. الکتروانسفالوگرافی می‌تواند به نشان دادن فعالیت مغز که نشان دهنده افزایش ریسک صرع است، کمک کند.

 

منبع: ایرنا