• خانه / Case Study / آزمایش نخستین واسط…

آزمایش نخستین واسط مغز و رایانه بی‌سیم بر روی افراد

اولین سیستم واسط مغز و رایانه بی‌سیم (BCI) نه تنها به افراد فلج کامل توانایی تایپ روی صفحه‌های رایانه با استفاده از ذهن می‌دهد بلکه این نوآوری به آنها این امکان را می‌دهد تا در همه جا بتوانند این کار را انجام دهند.

واسط‌های مغز و رایانه سنتی به یک فرستنده بزرگ با کابل‌های طولانی متصل می‌شدند اما اخیرا گروهی از محققان “دانشگاه براون” سیم ها را بریده و به جای آن یک فرستنده کوچک را در بالای سر کاربر قرار دادند. قطر این تجهیزات باز طراحی شده، فقط دو اینچ است و با استفاده از همان پورت مورد استفاده سیستم‌های سیمی، به یک مجموعه الکترود درون قشر حرکتی مغز متصل می‌شود.

در این آزمایشات که “BrainGate” نام داشت محققان نشان دادند دو مرد که به دلیل آسیب طناب نخاعی فلج شده بودند قادر به تایپ کردن و کلیک روی تبلت بودند و نکته جالب این است که این افراد تنها با فکر کردن به این موضوع این کار را انجام دادند. گفتنی است افراد این کار را با همان سرعت و دقت سیستم‌های سیمی انجام دادند.

این نوآوری مشابه واسط مغز و رایانه در حال توسعه نورالینک(Neuralink) ایلان ماسک است. نورالینک یک دستگاه بی‌سیم است که در مغز کاشته می‌شود. با این حال فناوری ماسک مانند BrainGate قابل مشاهده نیست و نورالینک در میمون‌ها و خوک‌ها آزمایش شده است و این در حالی است که BrainGate بر روی انسان‌ها آزمایش شده است.

در آزمایشات اخیرا محققان دو مرد که هر دو در اثر آسیب طناب نخاعی فلج شده بود را مورد بررسی قرار دادند. یکی از آنها ۳۵ ساله و دیگری ۶۳ ساله بود. در مقایسه با آزمایشات قبلی که باید در آزمایشگاه انجام می‌شد، هر یک از آنها توانستند از واسط مغز و رایانه در خانه‌های خود استفاده کنند. شرکت کنندگان قادر بودند از واسط مغز و رایانه تا ۲۴ ساعت به طور مداوم استفاده کنند و داده‌ها در مدت زمان طولانی در دسترس محققان قرار گرفت.

“لی هاکبرگ”(Leigh Hochberg) استاد مهندسی دانشگاه براون گفت: ما می‌خواهیم بدانیم که چگونه سیگنال‌های عصبی با گذشت زمان تکامل می‌یابند. با استفاده از این سیستم ما می‌توانیم فعالیت مغز را در خانه طی دوره‌های طولانی به روشی که قبلاً تقریباً غیرممکن بود، بررسی کنیم.

 

منبع: ایسنا