مصاحبه روابط عمومی معاونت علمی و فناوری با ریاست فدراسیون جهانی

  • خانه / Case Study / مصاحبه روابط عمومی…

مصاحبه روابط عمومی معاونت علمی و فناوری با ریاست فدراسیون جهانی

دبیرکل فدراسیون بین المللی مخترعان عنوان کرد؛ تلاش برای بومی‌سازی فناوری‌های پیشرفته در کشورهای در حال توسعه 

دبیرکل فدراسيون بین المللی مخترعان گفت: امیدواریم بتوانیم برای انتقال فناوری های پیشرفته به ایران یا بومی سازی فناوری های جدید در کشورهای توسعه یافته کمک کنیم. 
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، عليرضا رستگار دبیرکل فدراسيون بین المللی مخترعان درباره فعالیت های این فدراسیون علمی اظهار کرد: در حال حاضر نگرش دفتر دبیرکل فدراسیون جهانی باید بیشتر همراستا با سیاست های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری باشد زیرا ظرفیت ها و ارتباطاتی که اینک فدراسیون جهانی در سطح بین المللی دارد فرصت خوبی را در اختیار کشور ما قرار می دهد.

وی افزود: این موقعیت فرصتی را فراهم می آورد تا بتوانیم در بخش های مختلف فناوری و نوآوری از جمله انرژی، نانوفناوری و … سیاست های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری را در سیاست های کلی فدراسیون لحاظ کنیم چراکه احساس می شود ماموریت های علمی و اجرایی مشترک فی مابین معاونت علمی و فدراسیون جهانی ، میتواند ما را در پیشبرد اهدافمان در فدراسیون جهانی یاری رساند.

دبیرکلی ایران در فدراسیون بین المللی مخترعان
رستگار با بیان نقش ایران در فدراسیون جهانی مخترعان عنوان کرد: در جلسه 20 نوامبر 2014 مجمع عمومي اين فدراسيون بين المللي كه با حضور ٣٠ كشور عضو دارای حق رای در شهر كنشان كشور چين همزمان با برگزاري هشتمين نمايشگاه بين المللي ابتكارات و اختراعات اين كشور برگزار شد، بنده با راي اكثريت قاطع اعضا به مدت چهار سال به عنوان دبیرکل فدراسيون انتخاب شدم.
وی ادامه داد: فدراسيون بين المللي مخترعان تنها سازمان بين المللي فعال در حوزه اختراعات و ابتكارات است كه در سال ١٩٦٨ تاسيس شده است و در حال حاضر با ٨٦ عضو در جهان تحت نظارت سازمان مالكيتهاي فكري WIPO و سازمان تجارت و توسعه جهانی ملل متحدUNCTAD و سازمان مالکیت فکری اتحادیه اروپاEPO با عنوان مقام ناظر فعاليت مي کند. تا کنون 7 دبیر کل در این فدراسیون مسئولیت داشته است که طبق اساسنامه ،ریاست فدراسیون در دوره های 4 ساله انتخاب گردیده اند.که بترتیب آقایان فردریچ بورمستر از المان ، لیف نورد استران از نروژ، سام گرین از انگلستان ، لنارد نیلسون از سوئد ، فرناندو فرناندز از آرژانتین، فاروق موسی از سوئیس و دکتر آندراس ودرش از مجارستان بوده اند .
دبیرکل فدراسيون بین المللی مخترعان در خصوص ساختار این فدراسیون بیان کرد: بالاترین رکن این فدراسیون مجمع عمومی است که هر دو سال یکبار با تشکیل جلسه مجمع ، با معرفی یک نماینده از هر یک از کشورهای عضو می توانند برای حضور و مشارکت در سیاست ها و مباحث کلان فدراسیون تصمیم گیری نمایند.

افزایش اعضای هیئت اجرایی
وی ادامه داد:سیاست های کلان فدراسیون توسط مجمع عمومی مشخص می شود اما اجرای برنامه ها و مصوبات مجمع توسط هیات اجرایی صورت می گیرد که در دوره قبل ازسال 2010 تا 2014 شامل 15 کشور بوده که امسال در مجمع عمومی تصمیم گرفته شد که تعداد اعضای هیات اجرایی به 20 کشور افزایش یابد .در اساسنامه دیده شده است که تا یک چهارم کشورهای عضو فدراسیون جهانی می توانند اعضای کمیته اجرایی باشند که در حال حاضر 20 کشور عضو فدراسیون جهانی، عضو هیات اجرایی و یا عضو هیات رییسه ِهستند.
راستگار با اشاره به نمودار سازمانی فدراسیون اظهار کرد: هر مجمع عمومی 2 سال یک بار برگزار می شود اما هیات اجرایی حداقل باید 2 بار در سال تشکیل جلسه دهد. دبیرکل زیر نظر مجمع عمومی است یعنی در حقیقت مجمع عمومی به مدت 4 سال دبیرکل را تعیین می کند اما برنامه های دبیرکل باید توسط هیات اجرایی فدراسیون جهانی تایید شود. قابل ذکر است دبیر کل طبق مصوبه مجمع عمومی می تواند 7 نفر را برای امور اجرایی دبیرخانه انتخاب کند. همچین ریاست فدراسیون امکان انتخاب سه دبیر را دارد . دبیرخانه فدراسیون در حال حاضر درشهر ژنو سوئیس میباشد. اما دفتر ریاست فدراسیون طبق بند یک اساسنامه می تواند با ملیت خود دبیرکل انتخاب شود. 
وی در بیان اهدافی که فدراسیون جهانی مخترعان دنبال می کند عنوان کرد: از جمله برنامه های فدراسیون جهانی از 45 سال گذشته میتوان به حمایت از حقوق مالکیت فکری افراد و کشورها در مجامع بین المللی و همچنین برگزاری دوره های آموزشی تخصصی ،تسهیل در فرایند تجاری سازی و انتقال تکنولوژی بین کشورهای عضو ،حمایت از برگزاری جشنواره ها، اعطای مدال های بین المللی به شخصیت های برجسته علمی و سیاسی دولتهای حامی مخترعین و اختراعات در کشورها، پرداخت جوایز مادی به مخترعین ، تالیف و انتشار کتبی که مرتبط با فدراسیون جهانی است و… را دربرمی گرفته است. 

رستگار همچنین گفت: قابل ذکر است که به لحاظ اینکه فدراسیون ما عضو ناظر 3 سازمان بین المللی ثبت اختراعات اروپا، سازمان مالکیت فکری ملل متحد و سازمان کنفرانس توسعه ملل متحد است، پیشنهادات خود را به صورت مشاوره و همیشگی در کنار این سازمان های بین المللی می دهد.
دبیرکل فدراسيون بین المللی مخترعان با اشاره به منبع مالی فدراسیون تصریح کرد: در حال حاضر منبع مالی آن کمک های بین المللی است که از سازمان مالکیت های فکری ملل متحد اعطا می شود اما در اساسنامه به جز این منابع و کمک های مالی دولتها ،به حق عضویت سالانه اعضای فدراسیون نیز اشاره شده است. 
وی ادامه داد: فدراسیون جهانی، شبکه های بسیار گسترده و منسجمی در منطقه آمریکای لاتین ، آسیا، آفریقا، کشورهای عرب، زنان کارآفرین و جوانان نوآور دارد. همچنین فدراسیون جوایز ویژه ای سالانه به 3 فرد مهم در عرصه های بین المللی و افرادی که برای گسترش نوآوری و کمک به مخترعین حمایت می کنند اعطا می کند. 
رستگار در بیان شرایط لازم جهت عضویت در فدراسیون اظهار کرد: کشور چین و ایران و لهستان 3 نامزدی بودند که در جلسه هیات رییسه 30 اکتبر کاندیدا شده بودند. تسلط بر زبان انگلیسی، داشتن پتنت بین المللی، تجاری کردن حداقل یک اختراع، برخورداری از این توانایی اداره یک نهاد بین المللی ، عضویت حداقل یک دوره در هیات رییسه فدراسیون از جمله معیارهای کاندیداتوری بود که به مجمع عمومی ارسال شد. 
دبیرکل فدراسيون بین المللی مخترعان در راستای نقش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این خصوص بیان کرد: ما با اختلاف 4 رای موفق شدیم که از مجمع عمومی رای لازم برای دبیرکلی برای سال های 2014 تا 2018 را دریافت کنیم. قابل ذکر است قبل از سفر خود نیز خدمت دکتر ستاری رسیدیم و موارد لازم را طرح نموده و از رهنمودهای ایشان بهره مند شدیم.
وی افزود: یکی از دفاتر مهم این فدراسیون مربوط به انتقال فناوری است که در استکهلم سوئد واقع شده است. این دفتر هماهنگ کننده انتقال فناوری بین کشورها است و زیر نظر دبیرکل فعالیت می کند. طی رای گیری که در مجمع عمومی صورت گرفت دوباره مرکز انتقال فناوری ما که اکنون در استکهلم است که به سازمان نوآوری های سوئد واگذار شد، این سازمان یکی از اعضای فعال فدراسیون با قدمت بیش از 125 سال میباشد . که مقرر گردیده این مرکز گزارشات کاملی را هر 6 ماه برای انتقال فناوری بین کشورهای توسعه یافته و توسعه نیافته به دبیرکل ارایه نموده و ما نیز رونوشتی از این گزارشات را برای معاون علمی و فناوری رییس جمهوری ارسال نماییم و امیدواریم بتوانیم برای انتقال فناوری های پیشرفته به ایران یا بومی سازی فناوری های جدید در کشورهای توسعه یافته کمک کنیم.

موقعیت مناسبت برای ارتباط با کشورهای توسعه یافته
رستگار در ادامه عنوان کرد: باید بدانیم که رویکرد کلی فدراسیون جهانی ، نگاهی است که شامل 86 کشور عضو می شود و حضور ایران در جایگاه دبیرکلی باعث رابطه خوبی میان کشورهای توسعه یافته و ایران می شود و هدف این است تا نقطه نظر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری که بیشتر به فکر تجاری سازی و آموزش نوآوران یا مخترعان است را با نقطه نظر خود مبنی بر این موضوع که به سمتی حرکت کنیم که حضور اختراعات در جشنواره ها فقط جهت دریافت مدال و هدایا نباشد بلکه این موضوع را همانطور که مدنظر معاونت محترم علمی ریاست جمهوری است تخصصی تر نموده و به هم نزدیک کنیم.
وی با اشاره به نقش معاونت در پیشبرد اهداف دفتر نمایندگی فدراسیون گفت: در سال 2013 برای برگزاری بخش بین الملل جشنواره نوآوری شکوفایی تفاهم نامه ای بین دفتر نمایندگی آن زمان فدراسیون در ایران با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری منعقد شد. که این دفتر حدود70نفر از 26 کشور عضو را به ایران آوردیم که در جشنواره شرکت کردند. 

 

حمایت های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری
دبیرکل فدراسيون بین المللی مخترعان در رابطه با حمایت های بنیاد ملی نخبگان ابراز کرد: در این زمینه همیشه سعی کردیم که در چارچوب سیاست های بنیاد ملی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری حرکت کنیم که خوشبختانه ارتباطات بسیار خوبی نیز داشته ایم که امیدواریم با کسب این جایگاه بین المللی بتوانیم از فرصت بوجود آمده نهایت استفاده و بهره برداری مشترک را در راستای منافع ملی کشورمان ببریم.
رستگار در پایان گفت: با عنایت به تاکیدات معاون محترم علمی رییس جمهور در تلاش هستیم تا پروژه هایی را در مقوله آموزش، انتقال فناوری ، تجاری سازی اختراعات و برگزاری جشنواره های تخصصی مرتبط در بخش بین الملل تهیه نموده و به صورت مشخص در اختیار این معاونت قرار دهیم تا بتوانیم طلیعه خوبی را برای تقویت همکاری های مشترک ایجاد نماییم.

منبع: روابط عمومی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری