• خانه / Case Study / شبیه‌سازی محیط بدن…

شبیه‌سازی محیط بدن برای آزمایش داروی ضدسرطان

محققان دانشگاه کیوتو واقع در ژاپن ابزار جدیدی را ساختند که شرایط درون بدن را شبیه‌سازی می‌کند و با استفاده از فناوری آزمایشگاه روی تراشه، امکان مشاهده عملکرد داروهای ضدسرطان را در اختیار می‌گذارد.
کشف داروهای جدید فرایند بسیار دشواری است و گاهی محققان ده‌ها هزار ترکیب شیمیایی را مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهند تا تنها چند نمونه را برای آزمایشات بالینی شناسایی کنند.
این ترکیبات معمولا با استفاده از مدل‌های جانوری و سلول‌های کشت شده مورد آزمایش قرار می‌گیرند. اما نتایج حاصله در بسیاری از موارد با ساختار زیستی بدن انسان سازگاری ندارد. سلول‌های کشت شده نیز فاقد ساختار سه‌بعدی و رگ‌های خونی هستند و اثرگذاری داروها را بر سلول‌های زنده به درستی نشان نمی‌دهند.
اکنون محققان دستگاهی را ساختند که این مشکلات را رفع می‌کند. این دستگاه به اندازه یک سکه است که در مرکز آن حفره‌ای به قطر یک میلیمتر وجود دارد. دیواره این حفره با ریزگردهایی به ابعاد ۱۰۰ نانو متر پوشیده شده است. برای استفاده از این دستگاه، ساختارهای سه‌بعدی از سلول‌های سرطانی درون حفره قرار گرفته و سلول‌های تولیدکننده رگ‌های خونی روی ریزگردها قرار می‌گیرند. پس از چندروز رگ‌ها رشد کرده و به بافت سلولی متصل می‌شوند. این ساختار، وضعیت درون بدن را شبیه‌سازی می‌کند و امکان بررسی دقیق رفتار داروهای ضد سرطان را در بدن فراهم می‌کند.

 

منبع: ایرنا