توسعه یک "هدفون خنک" برای گیمرها و عاشقان موسیقی

  • خانه / Case Study / توسعه یک “هدفون…

توسعه یک “هدفون خنک” برای گیمرها و عاشقان موسیقی

شرکت اچ‌پی یک هدفون مخصوص برای گیمرهای حرفه‌ای و دیوانگان موسیقی ساخته است که مجهز به سیستم خنک سازی است تا سر داغ آنها را هنگام چندین ساعت استفاده مستمر از هدفون خنک کند.

شرکت اچ‌پی(HP) در نمایشگاه بزی‌های رایانه‌ای “Gamescom ۲۰۱۹ ” هدفون جدیدی را معرفی کرده که که دارای سیستم خنک کننده فعال و غیرفعال است.

این هدفون‌های جدید موسوم به “Omen Mindframe Prime” دارای فناوری کولر ترموالکتریک در گوشواره‌ها هستندکه بلندگوهای آلومینیومی را که در نزدیکی گوش قرار دارند، خنک می‌کند. سپس گرمای داخل محفظه آکوستیک به بیرون منتقل می‌شود، بنابراین دمای مناسب حفظ می‌شود.

این هدفون همچنین دارای یک پخش کننده گرمای گرافیتی جدید در بالشتک‌های روی گوشواره تا بتواند گرما را از اطراف سر کاربر دور کند.

این هدفون علاوه بر فناوری خنک کننده مجهز به فناوری ضد نویز یا لغو سر و صدا هستند که ضمن جلوگیری از شنیدن هر صدای بیرونی، صدایی واضح و باکیفیت را به گوش کاربر می‌رساند.

این هدفون دارای فرکانس ۱۵ هرتز تا ۲۰ کیلو هرتز با حساسیت ۹۵ دسی‌بل، ۳۲ اهم امپدانس و اعوجاج هارمونیکی کمتر از دو درصد است. همچنین یک میکروفون چرخشی را در خود جای داده است که دارای فرکانس ۱۰۰ هرتز تا ۱۰ کیلوهرتز، حساسیت ۳۸ دسی‌بل و ۳۳۰۰ اهم امپدانس است.

اعوجاج هارمونیکی کل(Total harmonic distortion, THD)، یک پارامتر کیفی بوده و نمایانگر آن است که یک شکل موج(سیگنال) تا چه حد به شکل موج سینوسی شبیه است. مقدار THD بر حسب درصد بیان شده و هرچه کمتر باشد، شکل موج سینوسی دارای کیفیت بهتری بوده و تجهیزاتی مانند بلندگو، آمپلی‌فایر، یوپی‌اس، و … می‌توانند سیگنال‌هایی با کیفیت بهتر تولید کرده یا

انتقال دهند. مثلاً هرچه‌ یک نوازنده ویولن بتواند یک نُت را صحیح‌تر و دقیق‌تر بنوازد، سیگنالی با اعوجاج هارمونیکی کمتری تولید کرده‌است.

هارمونیک‌ها، مؤلفه‌هایی با فرکانس بالاتر از فرکانس مؤلفۀ اصلی در یک شکل موج (ولتاژ یا جریان الکتریکی) هستند که در شبکه قدرت، به‌طور ناخواسته و بر اثر بارهای غیرخطی (nonlinear loads) تولید می‌شوند.

 

منبع: ایسنا